Apputvecklaren Crunchfish i Malmö har tecknat avtal med den kinesiska datorspelsagenten NetDragon Websoft i Fuzhou. Avtalet gäller lansering i Kina av appen Spotada samt Crunchfishs teknik för reklamvisning i mobiltelefoner och ska ge Malmöbolaget en miljonintäkt under 2010.
Spotada är ett litet program för mobiltelefoner som använder positionsbasering för att visa information om närliggande restauranger, affärer och liknande. Programmet finns till Iphone men det är Androidversionen som Crunchfish främst tror kommer att slå i Asien. Inbyggd i appen finns Crunchfishs teknik för att anpassa reklam efter faktorer som position, tid på dygnet och aktuellt väder.
Paul Cronholm, grundare och huvudägare i Crunchfish, hoppas att avtalet med NetDragon ska bli en ingång till den kinesiska marknaden för bolagets mjukvara för att hantera reklamströmmar.
— Därigenom kan vi nå större kunder såsom LG och Samsung. I förlängningen hoppas vi att mobiltelefontillverkarna kan ha vår teknik förinstallerad i mobilen redan vid försäljning, säger han.
Crunchfish startade så sent som i mars och har närmare 20 medarbetare. Expansionen har skett både med hjälp av underkonsulter och med hjälp av bemanningsbolaget Create i Lund. Bolaget planerar nu att öppna ett kontor i Kina.
Anders Frick