fredag 23 februari 2024

inloggad som

Affärsängel satsar på energisnålt torkskåp

Innovationsföretaget Knycer i Malmö ska ta in 1,2 miljoner kronor genom en riktad nyemission. Halva beloppet garanteras av affärsängeln Pia Althin i Lund. Samtidigt kör bolaget igång en extern emission, som beräknas ge ytterligare mellan 2 och 4 miljoner.

Detta är Knycers första nyemission, då bolaget förra sommaren misslyckades med att attrahera kapital. Pengarna ska främst gå till försäljning och marknadsföring av ett specialutvecklat, energisnålt torkskåp.

— Förra året fick vi ut 15 torkskåp på marknaden. I år är målet 30, samtidigt som vi rustar för en större produktion. Största delen ska vi sälja lokalt i Skåne, säger Monica Hallworth, som grundade bolaget 2006 tillsammans med Estelle de Talhouët-Roy.

Knycer inriktar sig främst mot byggföretag och fastighetsägare. Under våren har bolaget fått hjälp av sex studenter i teknisk design från Chalmers för att utveckla skåpet till att bättre passa på förskolor.

I höstas lånade affärsängeln och fastighetsmagnaten Pia Althin ut 600.000 kronor till företaget. De pengarna övergår nu till att bli en investering.

— Jag är förtjust i torkskåp. Jag använder alltid det istället för torktumlare och ibland brukar jag till och med torka svamp i mitt torkskåp, säger Pia Althin, som även investerat i bland annat Absalon, Resources on Internet och nättidningen Realtid.

Knycer har idag sju delägare, varav det Malmöbaserade konsultbolaget Tekmat är en, med en andel på tolv procent. I bolagets styrgrupp återfinns förutom Pia Althin även Fredrik Janson från Ågerup Säteri och Marie-Ann Wachtmeister på managementbolaget Zitha.

Anders Frick

Innovationsföretaget Knycer i Malmö ska ta in 1,2 miljoner kronor genom en riktad nyemission. Halva beloppet garanteras av affärsängeln Pia […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.