måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Fem snabba till webblägerchef Tomas Wennström i Malmö…

… som i veckan öppnade för anmälningar till Sweden Social Web Camp, SSWC, på Tjärö i Blekinge. Förra sommaren samlade lägret 280 personer med intresset för internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet som gemensam nämnare.

Hur många kommer i år?

— Vi sålde slut första omgångens alla 250 biljetter på 51 minuter. Folk satt med musen i ena handen och VISA-kortet i andra. Efter elva minuter tog rummen slut, men tältplatser finns det kvar.

Det kostar 950 kronor att vara med – är SSWC beviset på att det faktiskt går att tjäna pengar på sociala medier?

— Det finns inga mål att tjäna miljoner, detta är inte något sådant event. SSWC bygger på att alla tycker att detta är kul och vill göra saker tillsammans. Vi har marknadsfört lägret genom Twitter och vår egen blogg, och det hade inte varit möjligt att göra något liknande för fem år sedan.

Vad är nytt på lägret i år?

— Vi kommer att behålla mycket stämningen från förra året. Det var i all sin enkelhet ett mycket lyckat koncept. SSWC har inga fastställda programpunkter och det är viktigt att evenemanget inte görs alltför kommersiellt. Folk bestämmer själva innehållet.

Varför vill folk som är bekanta från internet också träffas också i verkligheten?

— Ett vanligt missförstånd är att vi nätnördar bara vill träffas på nätet. Men ju fler bloggar vi läser och twittrare vi följer desto mer sociala blir vi. Och det är fantastiskt kul att träffa folk också i verkligheten.

Vad hoppas du att årets SSWC åstadkommer för förändring?

— Det är en plats där vi knyter band och skapar relationer. Efter förra årets läger drog till exempel frilanskollektivet Barbro igång i Malmö och Anna Oscarsson hittade en partner som kunde hjälpa henne utveckla den digitala kvittotjänsten Kvittar.

Anders Frick

… som i veckan öppnade för anmälningar till Sweden Social Web Camp, SSWC, på Tjärö i Blekinge. Förra sommaren samlade […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]