… som i veckan öppnade för anmälningar till Sweden Social Web Camp, SSWC, på Tjärö i Blekinge. Förra sommaren samlade lägret 280 personer med intresset för internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet som gemensam nämnare.
Hur många kommer i år?
— Vi sålde slut första omgångens alla 250 biljetter på 51 minuter. Folk satt med musen i ena handen och VISA-kortet i andra. Efter elva minuter tog rummen slut, men tältplatser finns det kvar.
Det kostar 950 kronor att vara med – är SSWC beviset på att det faktiskt går att tjäna pengar på sociala medier?
— Det finns inga mål att tjäna miljoner, detta är inte något sådant event. SSWC bygger på att alla tycker att detta är kul och vill göra saker tillsammans. Vi har marknadsfört lägret genom Twitter och vår egen blogg, och det hade inte varit möjligt att göra något liknande för fem år sedan.
Vad är nytt på lägret i år?
— Vi kommer att behålla mycket stämningen från förra året. Det var i all sin enkelhet ett mycket lyckat koncept. SSWC har inga fastställda programpunkter och det är viktigt att evenemanget inte görs alltför kommersiellt. Folk bestämmer själva innehållet.
Varför vill folk som är bekanta från internet också träffas också i verkligheten?
— Ett vanligt missförstånd är att vi nätnördar bara vill träffas på nätet. Men ju fler bloggar vi läser och twittrare vi följer desto mer sociala blir vi. Och det är fantastiskt kul att träffa folk också i verkligheten.
Vad hoppas du att årets SSWC åstadkommer för förändring?
— Det är en plats där vi knyter band och skapar relationer. Efter förra årets läger drog till exempel frilanskollektivet Barbro igång i Malmö och Anna Oscarsson hittade en partner som kunde hjälpa henne utveckla den digitala kvittotjänsten Kvittar.
Anders Frick