Mobilmarknadsbolaget MM3 Mobile Channel i Lund har fått ett kontrakt med hyrfilmsföretaget Hemmakväll. När en användare tar ett foto med sin mobiltelefon på en så kallad QR-tagg i Hemmakvälls tryckta reklammagasin, kommer en trailer för den aktuella filmen i retur och kan spelas upp direkt i mobilen.
— Vi gillar att skapa lösningar som ger ökad interaktion. Här blir ett statiskt envägsmedia plötsligt interaktivt och levande, säger Rikard Windh, grundare och delägare i MM3.
Bolaget har tagit fram den tekniska serverlösning som syr ihop kopplingen mellan SMS, QR-taggar och trailers, men vill inte avslöja vad avtalet innebär ekonomiskt. Ett annat projekt som MM3 varit involverad i den senaste tiden är mobila omröstningar för mediekoncernen IDG.
Under 2008 omsatte MM3 knappt 700.000 kronor. Förra årets siffror är inte helt klara, men Rikard Windh bedömer att omsättningen var något lägre. Det beror delvis på satsningen på mobilpositioneringsföretaget Combain Mobile, där Rikard Windh står som medgrundare. VD sedan i höstas är Björn Lindquist från Sony Ericsson medan reklamgurun Leo Bafica gått in som ny delägare.
Anders Frick