torsdag 3 april 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Första biobränslecellen från Catator klar

Ideonföretaget Catator har blivit klara med sitt första bränslecellsystem i ett demonstrationsexemplar. Ytterligare tre system ska det bli i år från bolaget som enligt VD Tihamer Hargitai har Sveriges största utvecklingsprogram för bränsleceller.

Bränsleceller tillverkar el av vätgas. Catator har utvecklat en reaktor som kan tillverka vätgas ur såväl fossila bränslen som biobränslen — i den första versionen en blandning av metanol och vatten. Själva bränslecellerna köper Catator in, bland annat från danska Topsøe Fuel Cell i Lyngby och Serenergy söder om Aalborg.

I framtiden hoppas Catator kunna bygga egna bränsleceller och därmed sänka kostnaderna.

— Intresset för bränsleceller är stort. Du får en högre energieffektivitet och slipper använda fossila bränslen. Dessutom ökar driftstiden mycket för elektronik om man ersätter batterier med den här tekniken. Men för ett kommersiellt genombrott måste prisnivån sjunka, säger Tihamer Hargitai.

Catator har funnits i tjugo år och har flera verksamhetsområden utöver bränslecellerna, bland annat luftrenare och katalytiska brännare för uppvärmning, som redan finns på marknaden. I EU och Japan sköter bolaget försäljningen själv genom det nya dotterbolaget Catex, medan man i USA nyligen börjat sälja genom det svenska företaget Salesgen.

Catators arbete finansieras till stor del av kunder som bekostar olika utvecklingsprojekt. Framtagningen av bränslecellssystemen har betalats av svenska Försvarets materielverk, FMV. På sikt kan det bli aktuellt att knoppa av de olika produktområdena till egna bolag — särskilt om Catator hittar nya delägare eller partners som går in med finansiering.

2008 hamnade företaget på den lista med knappt 50 svenska miljöteknikföretag som den amerikanske ambassadören Michael Woods presenterade för investerare i USA. Catators styrelseordförande är Fredrik Silversand som också är VD för Catex. Huvudägare är Tihamer Hargitai och Fredrik Silversand, i övrigt finns en handfull privata ägare.

Lisa Kirsebom

Ideonföretaget Catator har blivit klara med sitt första bränslecellsystem i ett demonstrationsexemplar. Ytterligare tre system ska det bli i år […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Diapure redo att växa

    PODD: Fosfor är ett av de vanligaste ämnena som bidrar till övergödning av Östersjön. Lisa Heiberg är biolog från lantbruksuniversitetet […]

  • Position Green på grön kvist

    Malmöbolaget Position Green fortsätter sin tillväxtresa och dubblar försäljningen på nytt. Det står klart när grundaren Daniel Gadd delar med sig av 2024 års siffror.

  • Watersprint köper kanadensiskt bolag

    Vattenreningsbolaget Watersprint från Lund köper samtliga tillgångar i konkursade Acuva Technologies. Vd André Carlsson hoppas att köpet ska stärka Watersprints position på den globala vattenreningsmarknaden.

  • Elonroad får order i USA

    Elonroad i Lund har landat en stororder i USA. Bolaget ska leverera fordonsladdsystem till en hamnterminal i Long Beach i Kalifornien. Det är den första ordern som företaget får i landet.

  • Elonroad: Tråkigt men ingen katastrof

    I en pinfärsk rapport till Regeringen har Trafikverket slagit fast att Sverige inte bör planera för en större utbyggnad av elvägar, där fordon laddas medan de kör. Elonroads vd Karin Ebbinghaus tar det med ro.

  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.