torsdag 7 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Facebook-specialist siktar på Sverige

Nystartade marknadsföringsbyrån för sociala medier, GoSocial i Köpenhamn, har på kort tid blivit Europas största annonsör på Facebook. Nu riktas blickarna mot Sverige.

GoSocial, som grundades i augusti 2009, har huvudkontor i Köpenhamn medan delägaren Robin Ray Hansen arbetar i Vejle och teknikutvecklingen sker i Rumänien. Totalt är 16 personer knutna till bolaget. Affärsidén är att hjälpa kunder marknadsföra sig själva med målinriktade annonser på Facebook, genom uppgifter om medlemmarnas ålder, yrke och så vidare. Annonserna används främst i Danmark men också i resten av Skandinavien och Europa.

— Det är lätt att lägga ut annonser på Facebook, men att få lönsamhet i det och få verktygen för optimeringen godkända av Facebook är svårare. Det betyder att vi som mellanhand kan hantera större kampanjer snabbare och billigare, säger delägaren Thomas Halls Madsen.

GoSocial är självfinansierat av de två delägarna, som inte hade förväntat sig att redan vara den största annonsbyrån på Facebook i Europa. Efter framgången siktar de på att gå vidare i Sverige med en svensk partner eller anställd.

— Vi har redan fått ansökningar från folk som gärna vill sälja vår produkt i Sverige. Det ska vi titta närmare på de närmaste månaderna. Fokus har flyttats från Google till Facebook. Därför ska vi satsa nu för att utnyttja det försprång vi har fått inom målinriktade annonser på Facebook, säger Thomas Haals Madsen.

Kunderna är främst danska bolag, annonserna översätts när de ska visas på bland annat svenska, norska, tyska, franska och engelska Facebooksidor.

— Jag har själv flyttat tillbaka från Malmö för att bo med min sambo i Köpenhamn. Jag har sålt annonser i Sverige men vid större uppsökande säljinsatser är språket fortfarande en barriär, säger Thomas Haals Madsen.

Keld Broksø

Nystartade marknadsföringsbyrån för sociala medier, GoSocial i Köpenhamn, har på kort tid blivit Europas största annonsör på Facebook. Nu riktas […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så hanterar han galna tillväxten

    Sommarintervju: ”Upprustningen är ett apparat som inte bara kan stängas av.” Det säger Daniel Ljunggren, vd för Mildef, och menar att bolagets tillväxt är här för att stanna.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Hänt i vecka 31

    Vd-ruljangs och eftersläntrande kvartalsrapporter var det som dominerade det sommarstilla nyhetsflödet förra veckan. Bland annat vände Joel Eklunds ryggsäcksbolag USWE Sports till vinst, nästan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.