Nystartade marknadsföringsbyrån för sociala medier, GoSocial i Köpenhamn, har på kort tid blivit Europas största annonsör på Facebook. Nu riktas blickarna mot Sverige.
GoSocial, som grundades i augusti 2009, har huvudkontor i Köpenhamn medan delägaren Robin Ray Hansen arbetar i Vejle och teknikutvecklingen sker i Rumänien. Totalt är 16 personer knutna till bolaget. Affärsidén är att hjälpa kunder marknadsföra sig själva med målinriktade annonser på Facebook, genom uppgifter om medlemmarnas ålder, yrke och så vidare. Annonserna används främst i Danmark men också i resten av Skandinavien och Europa.
— Det är lätt att lägga ut annonser på Facebook, men att få lönsamhet i det och få verktygen för optimeringen godkända av Facebook är svårare. Det betyder att vi som mellanhand kan hantera större kampanjer snabbare och billigare, säger delägaren Thomas Halls Madsen.
GoSocial är självfinansierat av de två delägarna, som inte hade förväntat sig att redan vara den största annonsbyrån på Facebook i Europa. Efter framgången siktar de på att gå vidare i Sverige med en svensk partner eller anställd.
— Vi har redan fått ansökningar från folk som gärna vill sälja vår produkt i Sverige. Det ska vi titta närmare på de närmaste månaderna. Fokus har flyttats från Google till Facebook. Därför ska vi satsa nu för att utnyttja det försprång vi har fått inom målinriktade annonser på Facebook, säger Thomas Haals Madsen.
Kunderna är främst danska bolag, annonserna översätts när de ska visas på bland annat svenska, norska, tyska, franska och engelska Facebooksidor.
— Jag har själv flyttat tillbaka från Malmö för att bo med min sambo i Köpenhamn. Jag har sålt annonser i Sverige men vid större uppsökande säljinsatser är språket fortfarande en barriär, säger Thomas Haals Madsen.
Keld Broksø