Ideonbolaget Cross Border Technologies står inför ett genombrott för sina nyutvecklade lastpallar av metall. I somras gick bland andra Volvo Technology Transfer in med mångmiljonbelopp och nu siktar bolaget på massproduktion.
Med lägre vikt och bättre stapelbarhet ska Cross Border Technologies lastpall konkurrera med den klassiska träpallen, som är helt dominerande för godshantering i dag. Inspirationen till pallen av tunnplåt kom från utvecklingen i bilindustrin, där chassidelarna blivit allt slagtåligare trots minskad vikt. Med metall som råmaterial ska pallarna även bli mer hygieniska, något som efterfrågas i livsmedelsindustrin.
Genom investeringsbolaget Midroc New Technology gick den saudiske affärsmannen Mohammed Al-Amoudi tidigt in i Cross Border Technologies, som bildades 2005. När bolaget i somras plockade in drygt 20 miljoner kronor i en nyemission kom bland andra Volvo Technology Transfer in som ny ägare, med 22 procent. Andra nya finansiärer är Lundabaserade investmentbolaget Hexiron samt ett tiotal mindre aktieägare. Största enskilda ägaren är dock fortfarande Midroc, med en andel på 33 procent.
Ett antal testleveranser av lastpallen har redan gjorts. De 20 miljoner kronorna ska bland annat användas till att förbättra och automatisera produktionsprocessen, som sker hos småländska kontraktstillverkaren Ljungsarps. Enligt Lennart Nilsson, medgrundare och tidigare VD, är de första kunderna på väg in.
— Vi förhandlar om väldigt stora order. Just i dag är jag i Göteborg, säger han.
Cross Border Technologies har i dag tre anställda. VD sedan 1 oktober är Christer Lundius.
Erik Olausson