Lars-Göran Mejvik kliver av som VD för Ideonbolaget Mikrolund. Tar över gör marknadschefen Hans Ritschard. Mejvik stannar dock i företaget för att jobba med internationell expansion.
Mikrolund säljer datorterminaler för offentlig miljö samt system för digital skyltning. I senast registrerade bokslutet var omsättningen 19,6 miljoner kronor och vinsten före skatt 3,7 miljoner. Nu vill bolaget växa och kapa marknadsandelar i både Sverige och utomlands. Därför görs rockaden på chefspositionen.
Avgående VD Lars-Göran Mejvik hävdar att Mikrolund hållit emot bra i den svaga konjunkturen.
— Men vi ser en liten avmattning. Det tar längre tid att få affärerna i hamn, säger han.
Bland de lokala konkurrenterna inom digital reklamskyltning, så kallad digital signage, finns MultiQ och ZetaDisplay. Området har vuxit kraftigt de senaste åren, men frågan är om det på sikt kommer att finnas plats för alla dagens aktörer på marknaden.
— Nej, det kommer att bli utslagningar, men också samgåenden. Det finns stordriftsfördelar i branschen, säger Lars-Göran Mejvik.
Kristian Svensson