Nu ska studenterna vid Lunds universitet tvångsanslutas till Google. Universitetet går över till nätjättens lösningar för e-post, kalender och dokumentapplikationer. Det skriver Sydsvenskan.
Det är intressant att se hur snabbt våra vanor på nätet börjat dominera integriteten. Istället för att hysa de 40.000 studenternas e-postkommunikation i egna servrar väljer universitetet att lägga ut det – på en gratistjänst.
I en kommentar i Sydsvenskans pappersupplaga frågar sig Andreas Ekström vad som händer den dagen servarna i Kalifornien brakar ihop. Vem ringer man egentligen då, och vilken support kan man förvänta sig som nollbetalande kund?
Jag är själv en mer eller mindre frivillig användare av Google. Det är svårt att inte imponeras av företagsbygget, men varje gång jag tvingas administrera viktiga dokument i systemen får jag en krypande oro inom mig.
Jag får liksom känslan av att bara med fingertopparna hålla kvar det som är mitt.
Hos de flesta – och unga i synnerhet – finns normalt en skepsis mot storföretag och deras intentioner. Men i fallet Google är den som bortblåst. Jag tolkar den vilda dansen kring guldkalven Google som att folk på allvar tror att det nu faktiskt kommit ett företag som vill hjälpa allt och alla utan någon som helst ersättning. Google är också verkligen så bra att deras teknik helt enkelt inte kan misslyckas, lite som Titanic. /KS