Plattskärmsbolaget Immediad i Köpenhamn med tio anställda söker en försäljningspartner i Sverige — helst i Malmö. I februari förra året fick bolaget ett tillskott på tio miljoner danska kronor från statliga Vækstfonden. Att hitta en svensk partner är en del av tillväxtstrategin som gjorts möjlig tack vare tillskottet.
I Danmark har Immediad kunder som Coca-Cola, Carlsberg och Royal Copenhagen. Dessutom använder danska sjukhus Immediads plattskärmsteknologi till patientinformation. Tågbolaget DSB använder systemet till information till tågresenärer.
— Det är svårt för oss att själva komma in på den svenska marknaden. Därför är det en fördel att ha ett nära samarbete med en spelare på svensk mark. Någon som kan sköta marknadsföring, har nära till kunderna och har basen med mjukvara, uppsättning av hårdvaran och support, säger VD Thomas Lykke Grube.
Han har själv en bakgrund inom telekom, senast som chef för strategi- och affärsutveckling i TDC Mobil.
Immediad har säljkanaler i Slovenien, Kairo och Dubai, förutom i Chennai i Indien där utvecklingen av mjukvaran sker.
— Det är en tillfällighet att vi inte har börjat på de geografiskt nära marknaderna som Sverige först. Säljkanalen i Indien kom direkt som en förlängning av vår kontakt där, och övriga kanaler är sådana som vi själva hittat via nätet, säger Thomas Lykke Grube.
Enligt senaste bokslutet från 2007 omsatte Immediad fem miljoner danska kronor och visade en liten vinst på sista raden.
Keld Broksø