Mincbolaget Kaskado har landat sina första utlandskunder. I brittiska Swindon ska bland annat McDonalds använda sig av bolagets rabattkuponger via mobiltelefon för att locka gäster till restaurangerna.
Det är InSwindon, en sammanslutning av lokala butiker, restauranger och varuhus, som ska nyttja Kaskados teknik för att dra fler kunder till centrum. Swindon är en stad i sydvästra England med 160.000 invånare där Kaskados medgrundare Del Alibocus är uppvuxen.
Bolagets system bygger på att användare själva laddar ner ett program till telefonen som visar aktuella erbjudanden. Telefonen visas sedan upp i kassan för att rabatten ska dras. Sedan tidigare använder ett par tusen personer i Sverige programmet för att bland annat få billigare latte på cafékedjan Waynes Coffe.
Kaskado grundades i Karlskrona 2008 men flyttade snart huvudkontoret till inkubatorn Minc Malmö. I dag sysselsätter Kaskado fem personer och kommer enligt Del Alibocus omsätta runt en miljon kronor i år. Samtidigt letar bolaget kapital för bland annat marknadssatsningar.
— Vi behöver cirka 1-2 miljoner pund. Sedan vi började verka i Storbritannien har vi fått viss uppmärksamhet från brittiska riskkapitalbolag och affärsänglar, säger Del Alibocus.
Erik Olausson