Börsnoterade Probi och Skånemejerier lanserar en hälsodryck för att stärka försvaret mot förkylningar. Probis vd Michael Oredsson räknar med att det nya området kan bli lika stort som försäljningen av nyttiga magbakterier till bland annat Proviva.
Årligen säljs över tjugo miljoner liter Proviva i Sverige. Produkten är fortfarande den stora kassakon för Probi, även om intäkterna därifrån minskat till hälften av den totala omsättningen.
Under andra halvåret i år ska en ny hälsodryck med fokus på förkylningar sättas på marknaden. Michael Oredsson räknar med royaltyintäkter från lanseringen i år, men vill inte spekulera i hur stora. På sikt kan dock det nya området bli mycket betydelsefullt för Probi i Lund.
– Det har säkert potential att bli i linje med det vi säljer för mage idag, säger Michael Oredsson.
Probis bakterier säljs också som hälsodryck i USA och som kosttillskott i flera europeiska länder. Under 2008 låg omsättningen på 68 miljoner kronor och vinsten före skatt på 12,4 miljoner. /KS