Det var ett omtumlande 2008 för Illusion Labs; stora försäljningsframgångar, prisad vid den internationella reklamfestivalen i Cannes och inte minst fick företaget utmärkelsen årets Rapidusrookie.
Intresset för bolaget verkar inte ha mattats av med det nya året. Mincs konferenslokal var fylld till brädden när Connect Skåne arrangerade ett frukostmöte med Illusion Labs grundare Carl Loodberg och Andreas Alptun som talare.
Efter en presentation av företaget kom många av åhörarnas frågor att handla om de olika mobilplattformarna. Andreas Alptun betonade att det inte räcker med en sinnrik plattform – utan ett vettigt sätt att kommunicera med användarna når man inte försäljningsvolymer som gör utveckling lönsamt. Med distributionskanalen App Store är Apples försprång enligt Carl Loodberg fortfarande stort, men han ser att andra tillverkare så sakta har börjat vakna och kopierar konceptet.
I dagarna släppte Illusion Labs sitt senaste spel ”Sway” på App store. Spelet klättrar på försäljningslistorna men det är fortfarande oklart om det kommer att nå upp till de tidigare succéerna ”Labyrinth” och skateboardspelet ”Touchgrind”.
Illusion Labs har dock sovrat bland idéerna. Ett icke namngivet reklambolag ville med programmet ”iKiss” ta ägarens kärleksförhållande med iPhone till en ny nivå. Illusion Labs-killarna tackade nej. Frågan är om någon annan är intresserad av ett poängsatt hångel med mobiltelefonen? /JP