onsdag 24 juli 2024

inloggad som

Skånskt sportlov – ekonomin blomstrar

Så här mitt i sportlovsveckan tycker jag mig inte se röken av den låga konjunkturen. Många personer tycks ha tagit ledigt, och det är fler än ett samtal som har kopplats till mobilen i fickan på någon som står i en liftkö i Alperna.

När jag i helgen besökte ett längdskidspår i Mellanskåne hörde jag en kvinna berätta om sitt bästa sparknep för skidsemestern – de vuxna åker med barnen i backen halva dagen och går på tur andra halvan. På så vis kan familjen spara in lite på liftkorten, som hon ansåg har blivit på tok för dyra.

För andra familjer tycks farten i slalombackarna vara värd priset, eller så är de flitigare på att spara pengar till senare.

Hur det än är funderar jag på om lågkonjunkturen bara drabbar oss till vardags – i företagen och på lunchen – och inte på kvällstid eller under sportlovet?

Stadens gator är fulla av shoppande barn, vuxna och ungdomar. Och när jag häromkvällen besökte en restaurang i Malmö var det allt annat än dåliga tider. Det var fullsatt och personalen fick springa mellan borden för att hinna med beställningar och servering.

Kanske har ekonomin bara blivit sämre för vissa, eller så är det många som låtsas som inget och fortsätter göra allt som vanligt. Jag undrar om de sistnämnda kommer undan bakslaget i plånboken, eller om de bara har sparat smällen till senare. /W-KS

Så här mitt i sportlovsveckan tycker jag mig inte se röken av den låga konjunkturen. Många personer tycks ha tagit […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Sälja eller sälja ut?

    Skånska etablerade företagare skrattar hela vägen till banken när de säljer sina företag. Kommer fler att säljas? Ja, det är högst sannolikt. Det är ju kul för aktieägarna, men tråkigt för regionen.

  • Hur svårt kan det vara med fredlig samlevnad?

    Idag, den 16 maj, är det Internationella dagen för fredlig samlevnad. Dagen är utsedd av FN. Efter Eurovision-veckan, som gett oss Malmöbor en påminnelse på nära håll om hur svårt det är med fredlig samlevnad, känns denna dag som en nyttig påminnelse.

  • Medtech-bolagen väljer bort Sverige

    Svensk medtech håller världsklass, men det är USA som först får ta del av vår innovation. Vi får nöja oss med gårdagens teknik. Jan Dahlqvist, riskkapitalist och programledare i podden Lejonkulan, gör en spaning.

  • Allsvenskan – en sista idealistisk utpost

    Vilken kvalitet håller svensk elitfotboll egentligen? Är det värt att ompröva den svenska föreningsmodellen för att locka kapital och höja spelkvaliteten? Rapidus chefredaktör Gunnar Wrede gör en betraktelse av fotbollsekonomin.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Svårt att logga in? Kolla här

    Dessvärre hamnar många lösenordsmail i skäppostmappen. Kolla där om du inte hittar till ditt nya lösenord. Nu när du är […]

  • Så gör du en proffsig pitch

    Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.

  • Glad sommar!

    Kära Rapidusmedlem, den blomstertid nu kommer och Rapidus redaktion drar ned på tempot för en liten tid framåt. Ett helt […]

  • Rapidus ömsar skinn

    Kära Rapidusprenumerant! I dag byter Rapidus skepnad och i fortsättningen kommer sajten att se ut som denna. Du som prenumererar […]