Det nya Malmöföretaget LocalEars räknar med att under januari få tiotusen besök på sin Internetsida för pris- och kvalitetsjämförelser av tjänster. Sidan lanserades i oktober och gör inom konsumenttjänster vad PriceRunner gör på produkter.
— I början hade vi runt femhundra träffar i månaden. Så här långt i januari har vi mellan två och tre tusen. Vi vill bli ledande på detta och på sikt bli internationella, säger VD Martin Holtz.
Det är konsumenterna själva som lägger in omdömen om allt från bilverkstäder till tandläkare. Tjänsten betygssätts utifrån bland annat kvalitet, prisvärdhet och kundbemötande. För att ta del av åsikterna väljer användaren typ av tjänst och vilken kommun man letar i. Omdömena på LocalEars kommer huvudsakligen från de svenska storstadsregionerna.
Bolaget budgeterar blygsamma intäkter under 2006. Pengarna ska komma genom annonser och från företag som vill lägga ut erbjudanden om sina tjänster på sidan. Verksamheten drivs idag utan riskkapital, men Martin Holtz utesluter inte det i framtiden.
— Hittills har intresset varit störst från trafikskolor, fastighetsmäklare och frisörer. Däremot är hantverkare mindre intresserade. De har ingen konkurrens och bryr sig inte om annonser, men vi kan ge en samhällsnytta genom att visa omdömen om dem.
Martin Holtz arbetade tidigare med marknadsföring och försäljning på Biomet, ett bolag inom ortopediutrustning. På LocalEars jobbar även Gustaf Särner, som är tekniskt ansvarig.