Finansiell kommunikation och hjälp med medierelationer pekas ut som snabbt växande områden när Malmös tre största PR-konsultbolag ökar sina intäkter under 2005. I Rapidus rundringning till Aspekta, Sund Kommunikation och GCI Malmö framgår även att alla ökat personalstyrkan under året.
— Vi märker en större efterfrågan på finansiell kommunikation. Fler bolag vill vårda värdet av ett gott förhållande med analytiker och aktieägare, säger Aspektas VD Magnus Dahl.
Aspekta, med samhällskommunikation som kärnområde, ökar under 2005 byråintäkten till 9,8 miljoner kronor från 9,6 miljoner. Samtidigt har bolaget anställt för att vara nio personer idag, jämfört med åtta vid början av 2005.
Byråintäkten för Sund Kommunikation tog ett rejält skutt uppåt när bolaget i våras köpte Stockholmskonkurrenten Kind PR & Information. Intäkten landar på drygt 20 miljoner kronor, att jämföra med 9 miljoner under 2004. Antalet anställda uppgår till 28 personer, jämfört med 15 vid årets början. Ett tiotal personer sitter i Malmö, vid årets början var det åtta.
— Det är en allmänt bättre konjunktur. PR kopplad till produkter och tjänster, men även finansiell kommunikation och arbete med medierelationer har ökat, säger VD Carl-Johan Wachtmeister.
GCI Malmö är i huvudsak inriktad på att bygga och utveckla varumärke, men bolaget ser även marknaden för medierelationer växa.
— Tempot i medierna ökar och våra kunder behöver oftare stöd i kontakten med omvärlden. Bolagen vill vara förberedda på mediedreven, säger Mikael Lagerwall, VD på GCI Malmö.
Företaget ökar sin byråintäkt till 10 miljoner kronor under det femton månader långa räkenskapsåret 2004/2005. Under föregående räkenskapsår, som var tolv månader, blev intäkten 7 miljoner. Tolv personer arbetar för bolaget, jämfört med tio i slutet av 2004.
Alla tre byråerna går med vinst under 2005.