lördag 17 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Medvind för Malmös PR-byråer

Finansiell kommunikation och hjälp med medierelationer pekas ut som snabbt växande områden när Malmös tre största PR-konsultbolag ökar sina intäkter under 2005. I Rapidus rundringning till Aspekta, Sund Kommunikation och GCI Malmö framgår även att alla ökat personalstyrkan under året.

— Vi märker en större efterfrågan på finansiell kommunikation. Fler bolag vill vårda värdet av ett gott förhållande med analytiker och aktieägare, säger Aspektas VD Magnus Dahl.

Aspekta, med samhällskommunikation som kärnområde, ökar under 2005 byråintäkten till 9,8 miljoner kronor från 9,6 miljoner. Samtidigt har bolaget anställt för att vara nio personer idag, jämfört med åtta vid början av 2005.

Byråintäkten för Sund Kommunikation tog ett rejält skutt uppåt när bolaget i våras köpte Stockholmskonkurrenten Kind PR & Information. Intäkten landar på drygt 20 miljoner kronor, att jämföra med 9 miljoner under 2004. Antalet anställda uppgår till 28 personer, jämfört med 15 vid årets början. Ett tiotal personer sitter i Malmö, vid årets början var det åtta.

— Det är en allmänt bättre konjunktur. PR kopplad till produkter och tjänster, men även finansiell kommunikation och arbete med medierelationer har ökat, säger VD Carl-Johan Wachtmeister.

GCI Malmö är i huvudsak inriktad på att bygga och utveckla varumärke, men bolaget ser även marknaden för medierelationer växa.

— Tempot i medierna ökar och våra kunder behöver oftare stöd i kontakten med omvärlden. Bolagen vill vara förberedda på mediedreven, säger Mikael Lagerwall, VD på GCI Malmö.

Företaget ökar sin byråintäkt till 10 miljoner kronor under det femton månader långa räkenskapsåret 2004/2005. Under föregående räkenskapsår, som var tolv månader, blev intäkten 7 miljoner. Tolv personer arbetar för bolaget, jämfört med tio i slutet av 2004.

Alla tre byråerna går med vinst under 2005.

Finansiell kommunikation och hjälp med medierelationer pekas ut som snabbt växande områden när Malmös tre största PR-konsultbolag ökar sina intäkter […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.