På fredag ska Region Skåne och Malmö stad presentera de externa utvärderingar som gjorts av seglingstävlingen America’s Cup i Malmö i höstas. Förutom de samhällsekonomiska effekterna av arrangemanget presenteras också en undersökning av mediebevakningen.
Enligt flera samstämmiga uppgifter till Rapidus är slutsatsen av mediestudien att rapporteringen fokuserade på själva tävlingen, medan Malmö, Skåne och Öresund kom i skymundan. Mycket segel och hav, men begränsat genomslag för regional PR, är bilden som getts vid de muntliga presentationer som hållits för huvudmännen Region Skåne och Malmö stad.
Medierapporten, som utförts av forskaren Jesper Falkheimer, var nämligen i praktiken klar redan före jul och föredrogs då för beställarna. Däremot har man velat vänta med publiceringen tills även konsultrapporterna om samhällsekonomiska effekter blivit färdiga. Därför har inlämningsdatum för Falkheimer skjutits upp flera gånger, eftersom rapporten annars hade blivit offentlig handling.
Monika Yngvesson, projektledare för seglingstävlingarna och till vardags utvecklingsdirektör på Region Skåne, konstaterade redan på en presskonferens i december att mediebevakningen överträffat hennes förväntningar. Att Falkheimers studie nu ger en något annorlunda bild förklarar hon med att hennes uttalande endast gällde omfattningen, det vill säga antalet artiklar samt radio- och TV-inslag. Innehållet i dessa skulle däremot undersökas av Falkheimer.
Att Malmö och Skåne ändå inte synts så mycket som man hoppats beror enligt Monika Yngvesson på att America’s Cup Management inte lämnat ifrån sig allt underlag i form av inslag i internationella medier.
— Hela TV-exponeringen är till exempel inte med, utan analysen av den internationella exponeringen bygger bara på stickprov. Det är ju trist, säger Yngvesson.
Jesper Falkheimer tillbakavisar dock att han begränsats i sina undersökningar och att alla studier av den här typen bygger på ett urval av material.