fredag 16 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Snabbkommentar: ”Malmö är en fullständig parkeringsfälla för Köpenhamnare”

I det stora hela är det en obetydlig detalj att få 1.000 svenska kronor i p-böter. Det är en indirekt skatt, som kan komma gamla och sjuka till godo. Men att den betalas under irriterande omständigheter gynnar inte integrationen, när man som Köpenhamnare ger sig in i Malmös parkeringsfälla. Det är nämligen en fullständig fälla, som trots goda intentioner (och viss hjälp av lite dumhet!) slår igen obarmhärtigt. Och till råga på det: två gånger under samma dag!

Resultatet är att man tvekar att ta med bilen till Malmö nästa gång. Därför denna berättelse i form av en partsinlaga, som har kostat 1.000 svenska kronor i research.

Bot 1: På Slottsgatan svänger jag till höger och parkerar min danska bil cirka 50 meter ner på Grynbodgatan. Det står ett par bilar i en ficka till höger, jag kör förbi dem och stannar precis efter en skylt, som talar om att det krävs en röd biljett mellan klockan 9 och 20. Jag köper en sådan biljett i automaten och tror allt är bra.

Men det kostar 700 kronor.

Precis till höger före parkeringsfickan står en skymd skylt med texten ”Lastzon” – men den informationen finns inte på skylten 20 meter längre fram. Den eländiga skyltningen upplyses jag om en timme senare, när jag kommer tillbaka till bilen för att hämta ett par småsaker. Jag kör då 100 meter längre mot centrum på Grynbodgatan och hittar en ny p-plats precis till vänster på Ostindiefararegatan.

Bot 2: På en skylt till vänster står det att det är p-avgift 00-24. Strålande – jag har ju precis betalt flera timmar framåt mindre än 100 meter därifrån – tänker jag – och låter bilen stå. När jag kommer tillbaka är det en ny lapp med böter på 300 kronor – men denna gång inte från Malmö Stads Gatukontor, utan från det privata Carpark AB, som har ett fåtal platser i detta hörn. När jag undersöker infarten till den lilla parkeringsplatsen är det bara den högra skylten, som upplyser om att lägga nya pengar i en biljettautomat – inte den vänstra skylten, som jag såg vid infarten.

Detta intermezzo gynnar inte precis integrationen. Av hänsyn till just integrationen – samt undertecknads penningpung – inleds i dag ett överklagande, som Rapidus läsare kommer bli löpande underrättade om.

P-böterna är betalda – även om Gatukontoret , som Rapidus kan avslöja idag, inte hade drömt om att driva in böterna från en dansk. Men jag tröstar mig med att några gamla eller sjuka gynnas av pengarna jag betalt – om jag inte får tillbaka dem.

Keld Broksø

Köpenhamnsredaktör för Rapidus

I det stora hela är det en obetydlig detalj att få 1.000 svenska kronor i p-böter. Det är en indirekt […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.