lördag 17 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Allt fler danskar får p-böter i Malmö – men kommunen efterskänker de flesta

Efter ett rekordår för Øresundstrafiken, med fem miljoner bilar över Bron, grumlar parkeringsreglerna integrationsglädjen för drygt 15.000 bötesdrabbade bilister. Utöver förvirringen om p-reglerna så visar problem med betalningarna att integrationen har långt kvar. På grund av att Vägverket tycker det är för svårt att driva in böterna över Sundet, tvingas Malmö ge upp p-böter när danskarna struntar i att betala.

I Malmö går tusentals danska bilister i p-fällan. I en preliminär summering för 2005 har 7.000 utlandsregistrerade bilar fått p-böter – en ökning från 5.400 bilar under 2004. Merparten av de utländska bilarna är danska – även om det inte finns en särskild siffra på detta, berättar Eva Svenning på Gatukontoret i Malmö Stad. Gatukontoret administrerar parkeringsfrågor, undantaget p-hus och privata p-platser. I Malmö är p-böterna i genomsnitt 550 svenska kronor, men bara 600 utländska böter betalades 2005. Malmö Stad vill gärna hota de återstående 6.400 bilisterna med inkasso, men blir stoppade av Vägverket, som lägger riktlinjerna. Därmed slipper tusentals Köpenhamnare undan sina böter.

— Vi har fått veta av Vägverket att vi inte ska lägga tid på att driva in obetalda p-böter på utländskt registrerade bilar, för att det är för besvärligt, säger Eva Svenning.

I Köpenhamn fick 9.141 svenskregistrerade bilar p-böter under 2005, visar en specialrapport som Parkering København gjort till Rapidus. Det är en liten minskning från 9.792 under 2004. P-böterna till svenskarna ingår i totalt runt 305.000 böter à cirka 510 danska kronor i Köpenhamns kommun, som Parkering København kontrollerar – undantaget p-hus, privata p-platser samt på Frederiksberg. Men svenskarna struntar i att betala en fjärdedel av p-böterna, trots en mycket hårdare hållning än i Malmö med hot om påföljder. Trenden från 2004 ser ut att följas, då 74,1 procent betalade – även om Köpenhamn svenskar som slarvar med betalningen genom en inkassofirma.

— Det kan lätt gå några månader innan betalningar kommer från Sverige, berättar Tina Borgmann, som arbetar med kommunikation på Köpenhamns kommun.

Svenskarna skall utöver p-böterna betala eventuella påminnelseavgifter samt avgifter för överföring av pengarna över Sundet, via banker eller Postgiro.

Läs vidare nedan om Rapidus Köpenhamnsredaktörs erfarenheter av parkeringsproblem i Malmö.

Efter ett rekordår för Øresundstrafiken, med fem miljoner bilar över Bron, grumlar parkeringsreglerna integrationsglädjen för drygt 15.000 bötesdrabbade bilister. Utöver […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.