Julförsäljningen har gått starkt för leksaksbolaget LeapFrogs nya produkt FLY Pentop Computer, baserad på Anotos lösning för digital penna och papper. Det uppger underhandskontakter mellan LeapFrog och Anoto, erfar Rapidus. Men eftersom LeapFrog är börsnoterat finns inga officiella försäljningssiffror ännu. De dröjer till månadsskiftet. FLY har dock legat högt i flera amerikanska julhandelsundersökningar och det har bidragit till att driva aktiekursen i Anoto.
Ändå dröjer det nästan ett år innan Anoto kan räkna hem några nya intäkter från framgångarna i USA. Hela julförsäljningen – och en stor del av årets väntade försäljning – kommunicerades nämligen redan i januari 2004. Då berättade Anoto i en pressrelease att bolaget fått en order värd 130 miljoner kronor. Pengarna har betalats ut under 2004 och 2005, varav en stor del i december, och ska bidra till att Anoto når positivt kassaflöde för helåret 2005.
Omsättningsmässigt fördelas de 130 miljonerna över perioden 2004-2006. Förskottsbetalningen räknas helt enkelt av mot antalet sålda FLY-pennor. Inledningsvis, det vill säga under julhandeln, har LeapFrog kraftig rabatt – effekten på omsättningen blir därför störst i år. Men det är alltså fortfarande inga nya pengar, utan den redan kända ordern som driver börskursen.
— LeapFrog har 50 procents rabatt i början. Sedan tickar royaltyn upp till 100 procent tills vi betat av hela förbetalningen, säger Anotos tf VD Örjan Johansson.
Tidigast under andra halvan av 2006 kommer det nya intäkter från LeapFrog.
— Försäljningen av FLY är dessutom starkt säsongsbetonad. Först kring årsskiftet 2006/07 uppträder det som kassaflöde igen, säger Örjan Johansson.
Anoto släpper sin bokslutsrapport för 2005 en vecka in i februari.