Börsnoterade Anoto Group i Lund står inför en av sina mest expansiva perioder hittills. Under året ska det nyetablerade USA-kontoret i San Francisco-området utökas till att bli 30-50 personer, uppger flera källor för Rapidus. Det innebär att Anotos samlade personalstyrka på kort tid ökar med uppemot 50 procent. Expansionen finansieras med den nyemission på 167 miljoner kronor som genomfördes under december.
Hittills har informationen varit knapphändig kring vad pengarna ska användas till. Anoto har bara sagt att man vill satsa på det nya affärsområdet pentop computing utan att andra delar av bolaget påverkas. Ingenting har däremot nämnts om storleken på satsningen. Omkring 10-15 personer är dock redan på plats i Kalifornien och kommer snabbt att följas av fler, uppger flera personer i bolaget. Inledningsvis handlar det om tekniker, men senare ska även sälj- och marknadsfolk rekryteras. På sikt kan antalet anställda i USA hamna uppemot 70-75 personer, eventuellt fler, om marknaden utvecklas så bra som ledningen hoppas.
Örjan Johansson, tf VD för Anoto Group, vill inte kommentera detaljerna i expansionsplanen, men säger att det rör sig om en signifikant satsning.
— Vi får ta det steg för steg, några månader i taget. Att bygga en organisation på annan ort från grunden kan vi inte göra på väldigt kort tid och att gå från 10 till 90 man på bara ett år blir inte bra, säger Örjan Johansson.
Pentop computing har utvecklats av det börsnoterade leksaksföretaget LeapFrog i Kalifornien, baserat på Anotos teknik för digitalt papper och penna. LeapFrogs variant av Anoto-pennan är utrustad med högtalare och ger användaren omedelbar respons genom ljud – till exempel översättning av ord, uträkning av tal eller fördjupande fakta när man pekar i en bok.
LeapFrog vänder sig till skolbarn, främst i USA. Anoto vill vidga konceptet till högskolestudenter och affärsanvändare, men också fler geografiska marknader. För att skynda på utvecklingen går Anoto från att licensiera ut teknik till att också ta fram egna produkter för pentop computing. Dessutom ska Lundabolaget medverka i utvecklingen av nästa produktgeneration, som släpps i slutet av 2007, och ta fram utvecklingsverktyg för partnerföretag.