Mjukvarubolaget Obigo drar ner kraftigt på antalet inhyrda konsulter, vilket i huvudsak slår mot moderbolaget Teleca. Ett 60-tal Telecakonsulter måste nu sysselsättas på annat håll. Utfasningen har redan påbörjats och beräknas vara klar en bit in på nästa år.
— Telecakonsulterna är under övergång till uppdrag för externa kunder och det har inte inneburit något stort problem, säger Telecas koncernchef Dag Sundström till Rapidus.
Neddragningen av konsulter har dock inget att göra med vinstvarningen tidigare i veckan från den del av Teleca där Obigo ingår. I stället handlar det om att extra många konsulter hyrts in från moderbolaget för att färdigställa Obigos nya produktsvit.
— Vi hade en peak på 50-60 konsulter inne inför releasen. I princip alla var Telecakonsulter. En del är på väg ut nu, en del fasar vi ut nästa år och en del ersätts med lågkostnadskonsulter i Polen, där Teleca har ett bolag, säger Obigos VD Joakim Nydemark.
Obigo utvecklar mjukvarulösningar för mobiltelefoner. I den nya versionen finns allt från en förbättrad webbläsare till mediaspelare, program för mail, SMS och MMS samt bildprogramvara och hantering av digitala rättigheter till bland annat musik.
Obigo har drygt 50 kunder och tidigare versioner av programvaran finns i över 250 telefonmodeller, omfattande totalt ca 300 miljoner telefoner världen över. Bolaget grundades 1997 och har cirka 210 anställda, varav närmare 150 i Lund, ett 60-tal i Umeå och en handfull i Kina.