Malmöföretaget 2LK ska göra det redaktionella innehållet i Metros bostadstidning, nuvarande Metro Hus & Hem. Tidigare har Forma Publishing Group, före detta ICA Förlaget, gjort sidorna till tidningen, som nu byter namn och får mer lokalt innehåll.
— Vi ska stå för artikelmaterialet i både Skåne- och Stockholmsupplagan. Hittills har det varit samma redaktionella innehåll, men nu ska det bli lite mer lokala vinklingar. Vårt första nummer kommer den femte januari, säger Stina Lodén Bjarme på 2LK.
Vad tidningen ska heta är inte klart, men redaktör blir Stina Lodén Bjarme. En del av materialet kommer kommunikationsbyrån 2LK själv att skriva, medan resten tas från frilansar.
— Vi ska leverera filer med tryckfärdigt material. Det handlar om mellan sju och tio sidor i veckan. Just nu arbetar vi med utseendet på tidningen.
Liksom tidigare ska Lundabyrån Eminent stå för annonssidorna och slutproduktionen av tidningens Skåneupplaga. Stina Lodén Bjarme lämnar just Eminent vid årsskiftet för att jobba på 2LK.
— Kontraktet med Metro är på ett år. 2LK kommer öka sin byråintäkt på en miljon kronor avsevärt. Jag går in som delägare, copywriter och projektledare från och med årsskiftet.
Metro Hus & Hem delas ut till drygt 1,1 miljoner hushåll i Skåne och Stockholm. 2LK startades 2003 av Leander Lindahl, som är VD på bolaget. Bland kunderna finns Malmö Stad, Bra Böcker och Nationalencyklopedin.