Det har varit ett mycket tufft år för medicinteknikbolaget ProstaLund 2005. Omsättningen rasar 35 procent efter det utdragna trasslet med distributören ACMI, som gjorde att Lundabolagets USA-försäljning gick in i väggen. Vid den amerikanska lanseringen kring årsskiftet 2002/03 var ambitionen att omsätta 100 miljoner redan 2004. Med tre veckor kvar på innevarande år räknar ProstaLund med att försäljningen stannar på 26 miljoner, jämfört med knappt 40 miljoner kronor 2004.
— Under 2004 fick vår amerikanska distributör stora interna problem samtidigt som oenighet kring avtalets tolkning uppstod. Avtalet blev till en snara runt vår hals, men i våras nådde vi en dyr förlikning. Vi har förlorat tre fjärdedelar av året i USA på grund av den dåliga försäljningsorganisationen, säger VD Magnus Bolmsjö till Rapidus.
Resultatet för 2005 blir negativt, men hur mycket vill bolaget inte uppge. I delårsrapporten efter åtta månader hade förlusten ökat till 28 miljoner kronor från 18 miljoner samma period föregående år.
— Det positiva är att försäljningen i Europa växer stadigt med cirka 20 procent, säger Magnus Bolmsjö.
Under året har företaget byggt upp en egen försäljningsorganisation i USA med åtta anställda. 2006 ska bli en omstart på den amerikanska marknaden och ambitionen är att fördubbla omsättningen. Detta tar dock inte bolaget till positivt kassaflöde. För det behövs runt 20 miljoner till i försäljning. Just nu förbereds därför en företrädesemission på 45-60 miljoner kronor under våren.
ProstaLund, som utvecklat en teknik för mikrovågsbehandling av godartad prostataförstoring, har runt 200 aktieägare, där Gustaf Douglas maktbolag Latour är störst. Aktieägare utanför huvudägarsfären började förra hösten handla ProstaLunds aktie på Alternativa Aktiemarknaden.