Mjukvaruföretaget Brimstone i Malmö har blivit utsett till nyckelpartner till IT-jätten Microsoft. Det placerar Malmöbolaget i en exklusiv skara av runt 200 bolag bland Microsofts 2.500 CRM-partners världen över. Brimstones nämns också i den globala pressrelease som gick ut från Microsofts huvudkontor Redmond i USA igår, i samband med lanseringen av kundrelationsprogrammet Microsoft Dynamics CRM 3.0.
— Brimstone har utvecklat våra produkter genom att integrera dem med andra program, men även skapat nya och fördjupade användningsområden inom speciella branscher. Bolaget är den enda CRM-partnern i Sverige som har ett avtal direkt med Microsoft, säger Malin Jonolf, produktchef på Microsoft.
I våras gjorde Brimstone en inbrytning på läkemedelsmarknaden genom att anpassa sin produkt, baserad på Microsoft CRM och det egenutvecklade programmet Brimstone Intelligence, till specifika behov hos branschens aktörer.
Nu startar Brimstone dotterbolaget CPG Solutions och gör samma satsning på dagligvaruhandeln. (CPG står för Consumer packaged goods.) Fyra personer från det konkursade Malmöföretaget Syntagma har rekryterats för att till viss del underhålla Syntagmas gamla mjukvara, men huvudsakligen utveckla en ny produkt, som förutom kundrelationer även ska hålla reda på kampanj- och säljaktiviteter samt var artiklar ska stå i handelns hyllor.
— Målsättningen är att ta den position som Syntagma hade i dagligvaruhandeln tidigare, de hade 80 procent av kunderna i Sverige. CPG har tagit över sju gamla kunder till Syntagma och kommer omsätta runt fem miljoner kronor nästa år. På ett par års sikt ska det blir lika stort som verksamheten inom läkemedelsbranschen, säger Sebastian Merlöv, operativ chef på Brimstone.
Moderbolaget Brimstone, där försäljningen till läkemedelsbolag ligger, beräknas omsätta drygt fyra miljoner kronor under 2005. Ambition finns om en fördubbling under nästa år. Företaget startades 2001 och ägs till största delen av Sebastian Merlöv, Bo Håkansson och Dan Olofsson.