Även om knappt hälften av Malmö högskolas studenter kan tänka sig att starta eget företag, så är det bara 17 procent som verkligen har ambitionen att leva på eget företagande inom fem år. Det framgår av en enkät som stiftelsen Drivhuset i Malmö gjort bland studenterna inför sitt femårsjubileum.
— Malmö högskola har inte fokuserat tillräckligt på entreprenörskap tidigare. Nu har man förstått att det är en viktig fråga, bland annat genom att anställa Eva Engquist som vice rektor med ansvar för de här frågorna. Det är ett nödvändigt första steg, men inte tillräckligt, säger Anders Nilsson, verksamhetsledare på Drivhuset.
Något överraskande tillhör studenterna på lärarutbildningen de mest entreprenörsbenägna, tillsammans med studenter på Konst, Kultur och Kommunikation. Ingenjörsstudenterna är däremot bland de minst benägna att starta eget företag.
Resultatet av enkäten, där knappt tusen studenter deltagit, presenteras vid en jubileumsföreläsning på Malmö högskola på onsdag under temat Sveriges framtid. Anders Nilsson vill att högskolan lägger mer kraft på att förmedla praktiskt entreprenörskap till studenterna, så de får prova på själva, i stället för att bara lära sig de teoretiska delarna.
Drivhuset är en fristående stiftelse som ska hjälpa studenter att gå från idé till eget företag. Stiftelsen har verksamhet på tio orter i Sverige. I Malmö finansieras verksamheten till hälften av näringslivet, medan den andra halvan utgörs av offentliga medel.