DakoCytomation i Glostrup ser över administrationskostnaderna i sina 20 säljbolag världen över. Uppsägningar kan komma i fråga när företaget vill hitta rätt balans mellan säljande och administrativ personal. Samtidigt funderar den nytillträdda VD:n Patrik Dahlén på fler sätt att öka effektiviteten i diagnostikföretaget.
— Vi har upp mot 3.000 produkter idag. Det är dyrt och långsamt att hålla igång ett sådant sortiment, framförallt drabbar det produktionen och våra marknadsbolag. Så vi är igång med att se om vi verkligen har behov av alla produkter, säger Patrik Dahlén till Rapidus.
Huvudfokus för DakoCytomation ligger på produkter för cellbaserad cancerdiagnostik. Företaget omsatte drygt 1,5 miljarder danska kronor under 2004 och redovisade ett resultat före skatt på 76 miljoner. Bolaget har cirka 1.400 anställda och tankar på en börsintroduktion har funnits sedan 2001. I dag är i princip allt förberett för en notering, som enligt Dahlén även är planerad i tiden.
Organisationen inom DakoCytomation är en blandning av funktions- och matrisorganisation. För komplext, menar företagsledningen.
— Vi är på väg mot en mer funktionsinriktad organisation. Sedan ska vi stärka våra olika sajters ledarskap och klargöra vilka beslut som ska tas lokalt. I en global firma som DakoCytomation, med tidsskillnad mellan olika länder och allt, är en klar organisation mycket viktig, säger Dahlén.
Bolaget grundades 1966 och är privatägt. Kunderna finns mestadels inom specialiserade laboratorier vid sjukhus eller företag.