Årets marknadsföringspristagare i Skåne Nordväst spänner från lantbruk och vodka till dokusåpor och TV-glamour, när Guldkärnan-priset senare i kväll delas ut vid Marknadsföreningens stora gala på Parapeten i Helsingborg. I år har priset delats upp i fyra kategorier: Årets marknadsförare, Årets personlighet, Årets designer och Årets evenemang.
Utmärkelsen Årets marknadsförare går till Bjäre Hembygd AB, som marknadsför färskpotatis i allt från fast till flytande form. Bolaget grundades 2002 av en grupp bönder efter ett krisår bland potatisodlarna på Bjärehalvön. Idén var att stärka försäljningen av färskpotatis genom att bygga ett starkt varumärke kring Bjäreodlarna, för att sedan avsätta potatisen i olika former. Först ut var specialdesignade förpackningar för färskpotatisen, med tydlig märkning med ursprung och vilka fem potatissorter som säljs. Sedan kom färskpotatisvodkan Karlsson’s New, skapad av blendern bakom Absolut vodka, Börje Karlsson.
I år väntas Bjäre Hembygd omsätta fem miljoner kronor. Än så länge går bolaget med förlust, men enligt VD Anders Hugosson är målet en liten vinst nästa år.
Mer vågat var valet av Årets personlighet: Robinson-vinnaren och TV-programledaren Emma Andersson, född och uppvuxen i Ängelholm. Som en Venus med smilgropar steg hon ur den indiska oceanen och rätt in i våra vardagsrum skriver juryn i sin motivering, med tillägget Aldrig har väl en oförtjänt bimbostämpel tvättats bort lika snabbt och definitivt.
Priset till Årets designer går till Martin Kann, som nu driver reklambyrån Kann Axner i Malmö, efter att ha återvänt från en period i Vancouver, Kanada. Martin Kann är uppvuxen i Domsten och bland annat känd för att ha skapat Bob Hunds tecknade hund.
Årets evenemang heter Swedish Open, Båstadstennisen, beskriven av juryn som en lysande succé, som spiller över på näringslivet och regionen i stort.
Marknadsföreningen i Helsingborg har delat ut priser sedan 1966, först under namnet Måns Bock-stipendiet. Sedan 1999 heter priset Guldkärnan.