Kort sagt: America’s Cup-seglingarna i Öresund är snart över. Det har av allt att döma varit ett lyckat arrangemang med stort medialt genomslag, åtminstone när det gäller själva seglingarna.
Däremot är det tveksamt om det skånska näringslivet egentligen fått ut något av att den turnerande seglingscirkusen gjort ett nedslag i Malmö.
Region Skåne och Malmö stad har missat chansen att visa upp storheter som Ideon och Medeon för tillresta journalister och näringslivspampar.
Av Thomas Frostberg
Av cirka 500 ackrediterade journalister har ett par team besökt forskningsbyn Ideon i Lund. Ingen har besökt Medeon i Malmö. Det är det dystra utfallet av det jättearrangemang som seglingstävlingen utgör – och som såldes in med budskapet om kommande företagsetableringar i regionen.
Denna snabbanalys är inte ett tecken på att Rapidus fallit in i det gnälliga gäng som varit emot seglingstävlingen ända från början. Tvärtom beskrev vi det i februari som en alldeles fantastisk händelse att Malmö skulle stå värd för arrangemanget. Det tycker vi fortfarande. Men nu har det blivit dags att utvärdera arrangemanget – och då framgår det allt tydligare att som marknadsföringstillfälle för skånskt näringsliv har tävlingarna varit något av ett misslyckande.
Visst har en rad företag hållit stora kund- och partnermöten i Malmö under seglingsveckorna. Men det har inte handlat om att visa upp Malmö, utan om att stärka befintliga kontakter vid interna sammankomster. Dessa möten kunde i princip ha hållits var som helst i världen.
Inte heller de näringslivsinriktade frukostmöten som anordnas har satt fokus på Skåne eller Öresundsregionen. De arrangemang som Rapidus besökt (IT och Nya media) har dessutom varit ganska dåliga och dragit betydligt färre besökare än väntat.
Med tanke på den extremt korta förberedelsetiden är det mycket som trots allt fungerat bra, men det gäller framför allt själva seglingsarrangemanget. Kringarrangemangen har däremot inte levt upp till förväntningarna. Det må vara begripligt med den extremt korta förberedelsetid som gällt, men det är ändå ingen ursäkt.
Varför har inte utländska journalister bussats på en quick tour genom Skåne någon av de tävlingsfria dagarna, med besök på bland annat Ideon och Medeon? Den främsta orsaken är troligen att de personer som i normala fall skulle ansvarat för den typen av kringaktiviteter nu varit fullt indragna i arrangörsorganisationen för själva seglingstävlingen. De har inte haft en sekund över att tänka på något annat. Högt uppsatta personer inom Region Skåne och Malmö stad har fått ägna sig åt att handla upp grus och asfalt, anlägga kajer och bränsledepåer och så vidare – i stället för att marknadsföra Skåne.
Det som ändå har lyckats är att sätta bilden av Det Nya Malmö i omvärldens medvetande, bland annat tack vare kombinationen av seglingstävling och invigning av Turning Torso – eller that twisted fucking building som en journalist från New York uttryckte saken med beundran i rösten. Långsiktigt spelar det givetvis roll, men på kortare sikt hade det behövts betydligt mer konkreta mötestillfällen mellan besökande gäster och skånskt näringsliv.
När det nu talas om att göra Skåne till en region för återkommande stora event gäller det därför att snabbt analysera och göra något åt bristerna i profilering och marknadsföring.
Inte minst kommer det under hösten bli nödvändigt att se över finansieringen av sådana satsningar, eftersom Position Skåne i två år till har en stor del av sin budget intecknad för att betala av på årets seglingstävling.
Nästa tillfälle kommer redan om ett år, då Öresund Match Race ingår i Swedish Match Tour.































