onsdag 14 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Softhouse säljer kändistjänst till Big Brother i Australien

Malmöföretaget Softhouse har sålt sin mobiltjänst Twin Factor till den australiska versionen av dokusåpan Big Brother. Underhållningstjänsten ska ingå i programmet som en interaktiv tävling för TV-publiken. Tittaren skickar in ett mobilkamerafoto på sig själv och får tillbaka en animation som visar vilken av deltagarna i dokusåpan man är mest lik. Den tittare som har högst så kallad ”Twin Factor” vinner tävlingen.

— Vi får betalt efter hur många MMS som skickas in. Hur mycket det ger för vår del i slutändan är omöjligt att säga, men Big Brother är väldigt populärt i Australien och har många tittare, säger Tord Olsson, VD för Softhouse.

Konceptet kring Twin Factor och Big Brother har tagits fram tillsammans med mobiltjänsteleverantören WirelessComms Solutions och är det första konkreta steget i Softhouses satsning mot att nå ut med sin tjänst i olika medier utan att själv stå för marknadsföringen. Hittills har kändistjänsten Twin Factor lanserats som ett fristående koncept med egen marknadsföring i Sverige, Norge, Storbritannien, Australien och Malaysia. I Norge har tjänsten funnits längst och där har bolaget haft sina största framgångar.

Inom kort ska Twin Factor lanseras på ytterligare ett antal marknader. Danmark, Holland, Israel, Sydafrika och Kina ligger närmast till hands.

— Men det kommer bli många länder utöver detta. Kostnaden för att ta sig in på nya marknader är relativt begränsad eftersom det inte behövs några större förändringar av tjänsten och mestadels handlar om digital marknadsföring, säger Tord Olsson.

Priset för att skicka ett MMS till Twin Factor varierar något mellan de olika länderna, men ligger kring 20 kronor.

Malmöföretaget Softhouse har sålt sin mobiltjänst Twin Factor till den australiska versionen av dokusåpan Big Brother. Underhållningstjänsten ska ingå i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Easy Depot måste öka takten

    I höstas ville den onoterade fastighetsuppstickaren Easy Depot ta in 70 miljoner kronor i en riktad emission. Men planerna avbröts. Samtidigt har Easy Depot ambitionen att bygga 100-150 anläggningar inom tio år, resultatet hittills är två färdiga anläggningar. Nu måste bolaget accelerera för att nå målen.

  • En finanschef ut och en in

    I sommar lämnar Magnus Blixt rollen som finanschef på Skånes bioteknikstjärna Cellavision. Arbetet med att hitta hans efterträdare är redan igång. Och på Skånes största läkemedelsbolag, Camurus i Lund, kliver en ny finanschef in.