Malmöföretaget Softhouse har sålt sin mobiltjänst Twin Factor till den australiska versionen av dokusåpan Big Brother. Underhållningstjänsten ska ingå i programmet som en interaktiv tävling för TV-publiken. Tittaren skickar in ett mobilkamerafoto på sig själv och får tillbaka en animation som visar vilken av deltagarna i dokusåpan man är mest lik. Den tittare som har högst så kallad Twin Factor vinner tävlingen.
— Vi får betalt efter hur många MMS som skickas in. Hur mycket det ger för vår del i slutändan är omöjligt att säga, men Big Brother är väldigt populärt i Australien och har många tittare, säger Tord Olsson, VD för Softhouse.
Konceptet kring Twin Factor och Big Brother har tagits fram tillsammans med mobiltjänsteleverantören WirelessComms Solutions och är det första konkreta steget i Softhouses satsning mot att nå ut med sin tjänst i olika medier utan att själv stå för marknadsföringen. Hittills har kändistjänsten Twin Factor lanserats som ett fristående koncept med egen marknadsföring i Sverige, Norge, Storbritannien, Australien och Malaysia. I Norge har tjänsten funnits längst och där har bolaget haft sina största framgångar.
Inom kort ska Twin Factor lanseras på ytterligare ett antal marknader. Danmark, Holland, Israel, Sydafrika och Kina ligger närmast till hands.
— Men det kommer bli många länder utöver detta. Kostnaden för att ta sig in på nya marknader är relativt begränsad eftersom det inte behövs några större förändringar av tjänsten och mestadels handlar om digital marknadsföring, säger Tord Olsson.
Priset för att skicka ett MMS till Twin Factor varierar något mellan de olika länderna, men ligger kring 20 kronor.