onsdag 14 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

CellaVision jagar partner för expansion i Asien

Lundaföretaget CellaVision letar distributörer i Asien för att vidga försäljningen av bolagets apparater för automatisk klassificering av vita och röda blodkroppar i blodprover. VD Yvonne Mårtensson har nyligen besökt Singapore och Malaysia, som tillhör de mest intressanta länderna i Asia-Pacific tillsammans med bland andra Thailand, Australien och Nya Zealand.

— Vi känner oss mogna att gå österut. Vi har en distributör i Korea sedan 2001, men där har inte hänt något. Nu har vi tänkt gå in i ett antal länder. Behovet är det samma som här hemma – även om personalkostnaderna är lägre där, så är det brist på kompetent personal, säger Yvonne Mårtensson.

Avståndet har hittills hållit tillbaka CellaVision, som istället satsat på Europa och USA där bolaget har egna kontor.

— Vi ville först vara säkra på att produkten var marknadsmogen och höll oss då i Europa. Om något går snett kostar det mer att ha instrument på längre avstånd. Sedan valde vi att gå till USA och den satsningen har tagit stora delar av våra resurser. Därför har vi väntat med Asien tills nu.

Yvonne Mårtensson räknar med att ett distributörsavtal för Asien ska bli klart någon gång under året, förhoppningsvis redan de närmaste månaderna. Även för marknaden i Mellanöstern förs diskussioner med möjliga distributörer.

CellaVision omsatte 9,1 miljoner kronor under första kvartalet i år, en ökning med 65 procent jämfört med samma kvartal förra året. Det innebär att det vanligtvis svaga första kvartalet låg i nivå med det starka fjärde kvartalet förra året, då bolaget omsatte 9,4 miljoner.

Resultatet efter finansiella poster för första kvartalet blev -4,3 miljoner, jämfört med -8,4 miljoner förra året. Bland annat har marginalen på sålda produkter ökat väsentligt till 47 procent samtidigt som kostnader för forskning och utveckling minskat med drygt 1,5 miljoner kronor.

Vid första kvartalets slut hade CellaVision 15,1 miljoner i likvida medel. Det genomsnittliga kassaflödet under perioden var -1 miljon och Yvonne Mårtensson räknar med att bolaget ska nå positivt kassaflöde mot slutet av året, utan att behöva ta in ytterligare kapital.

Lundaföretaget CellaVision letar distributörer i Asien för att vidga försäljningen av bolagets apparater för automatisk klassificering av vita och röda […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Ny kris i Prostalund

    Snart två år efter en uppslitande maktkamp om Prostalund talar nu bolaget om att det kan bli tal om konkurs. Aktien störtdyker efter ett pressmeddelande på måndagkvällen. Detta har hänt.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.