Navigeringsbolaget Wayfinder i Lund tar nu det definitiva steget in på den amerikanska marknaden. I juni lanseras företagets produkt i USA för mobiltelefoner med Symbians operativsystem. Samtidigt släpps den Java-baserade navigeringsversion, som presenterades i samband med 3GSM-mässan i Cannes, på den amerikanska marknaden.
— Vår navigeringslösning har testats och fungerar nu i USA, men den officiella lanseringen och den inledande marknadsföringen är planerad till juni. Hur stor personalstyrka vi ska ha och hur omfattande den amerikanska verksamheten ska vara bestämmer vi inom kort, säger VD Magnus Nilsson.
Företaget inledde sin satsning i USA i slutet av 2004 genom att öppna kontor i San Francisco. Sedan dess har bolaget sökt personal och undersökt förutsättningarna på den amerikanska marknaden.
Inför satsningen har Wayfinder haft framgångar i Europa med sin produkt Wayfinder EuroNavigator. Företaget har tecknat avtal med den spanska operatören Telefónica Móviles och österrikiska mobilkom austria. Dessutom har Lundaföretaget ett viktigt samarbete med Nokia, där Wayfinders lösning ingår i köpet av ett antal Nokiamodeller genom att produkten ligger förinstallerad på det minneskort som följer med telefonerna. Magnus Nilsson uppgav för Rapidus i oktober att företaget tecknat avtal med operatörer och telefontillverkare till ett uppskattat värde av 200-300 miljoner svenska kronor.
Wayfinders mjukvara innehåller positionerings- och navigeringstjänster till mobiltelefoner. Med hjälp av en ansluten GPS-enhet får användaren upp en karta på mobilskärmen med exakt position och vägval för att nå en angiven adress.