fredag 9 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

The Concept Factory går ihop med Idélaboratoriet

Reklambyrån The Concept Factory med 14 anställda har skrivit en avsiktsförklaring med tvåmannakonsultfirman Idélaboratoriet om ett samgående. Första steget blir ett nära samarbete under ett års tid med sikte på en total sammanslagning om känslorna består efter ”förlovningsperioden”. Bolagen kommer att sitta tillsammans hos The Concept Factory på Citadellsvägen.

Idélaboratoriet startades år 2000 av Jonas Michanek och Andréas Breiler och säljer konsulttjänster kring de tidiga faserna i ett bolags idéprocess. Den viktigaste kunden är Tetra Pak.

— Vi kommer ofta in väldigt tidigt, men får gå ur när projekten kommer till marknadsfasen, vilket är tråkigt, säger Jonas Michanek.

Det är i gengäld där The Concept Factory brukar komma in hos sina kunder och nu ser bolagen en möjlighet att ta uppdrag längs hela utvecklingsprocessen.

— Många av våra kunder är produktbolag, precis som för Idélaboratoriet, men vi kommer oftast in först när det är dags för lansering. Tillsammans med Idélaboratoriet har vi nu möjlighet att introduceras tidigare. Vi kommer också att sticka ut mer i jämförelse med traditionella byråer, säger Joachim Lindgren på The Concept Factory.

The Concept Factory omsatte 11 miljoner det senaste räkenskapsåret, som slutade i augusti. Idélaboratoriets omsättning ligger kring 1,5 miljoner. Båda bolagen är lönsamma.

Reklambyrån The Concept Factory med 14 anställda har skrivit en avsiktsförklaring med tvåmannakonsultfirman Idélaboratoriet om ett samgående. Första steget blir […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.