Sveriges Exportråd inrättar ett nytt program, kallat affärschansprojekt, för att hjälpa svenska småföretag ut på den internationella marknaden. Satsningen riktar sig till mindre bolag som tidigare hamnat i glappet mellan Exportrådets informationsverksamhet, som är gratis, och de betalda konsulttjänsterna. Definitionen är bolag med under 50 miljoner i omsättning och färre än 50 anställda.
— Affärschansprojekten initierades inom ramen för Östersjömiljarden för att främja handel. Nu sprider vi detta till ytterligare ett 30-tal länder, inklusive Danmark, säger Fredrik Uhrbom, nytillträdd chef för Exportrådets kontor i Köpenhamn.
Affärschansprojekten genomförs i tre steg och går ut på att utvärdera förutsättningarna på en ny marknad, hålla möten med lokala aktörer och möjliga samarbetspartner samt slutligen en uppföljning, så att satsningen inte rinner ut i sanden. Kostnadsramen är 90.000 kronor, varav svenska staten står för 50.000 kronor. På grund av subventioneringen är antalet projekt begränsat och principen först till kvarn gäller.