Konjunkturuppgången lyfter mjukvaru- och konsultföretaget Lundalogik. Bolaget, som säljer program för kundhantering, noterade både omsättnings- och resultatrekord under 2004. Omsättningen ökade med drygt fem miljoner kronor till 26,4 miljoner jämfört med 2003. Samtidigt steg vinsten till 7,3 miljoner, att jämföra med 5,1 miljoner året före. Full beläggning på konsultsidan och en kraftigt ökad investeringsvilja kring CRM-system (Customer Relationship Management) har satt fart på Lundalogiks verksamhet.
— Lågkonjunkturen fick företagen att vänta med sina investeringar. Under 2004 släppte det plötsligt och försäljningen av våra produkter Kontakt och Lime ökar snabbt. Samtidigt skulle vi kunna sälja tre gånger så många konsulttimmar som vi kan erbjuda idag, säger vice VD Anders Fransson.
Programmet Kontakt, som omkring 1.500 företag använder idag, är billigare, enklare och mindre omfattande än uppföljaren Lime. Ett 20-tal bolag har hittills valt Lime, som uteslutande används av större företag. Enligt Anders Fransson är snittaffären för Lime 15 gånger större än en normal affär för Kontakt. Hälften av bolagets totala intäkter kommer från licensavgifter för bolagets produkter, en fjärdedel från konsulttjänster och den resterande fjärdedelen från serviceavtal med bland annat uppgraderingar.
Under slutet av 2004 och inledningen av 2005 har Lundalogik sett början på ett genombrott för Lime. Företaget har tecknat avtal med ett antal storbolag, däribland NCC Construction och SaabTech. Den senare affären är värd omkring en miljon i inledningsskedet, men har en omfattande potential då flera dotterbolag inom Saab är intresserade av att börja använda Lundalogiks produkter, enligt Anders Fransson.
Den ökande efterfrågan gör att företaget ska ta in mer personal. I dagsläget har Lundalogik 27 anställda, fyra har rekryterats under mars och ytterligare tre är på väg in. Efter sommaren väntas fler nyanställningar.