Marknadsföreningen i Malmö (MiM) ställer in sin årliga gala. Orsaken är ekonomiska skäl.
— Den har kostat mer och mer för varje år och är ett ekonomiskt risktagande, eftersom vi aldrig vet hur många som kommer. Vi är inte beredda att ta det vågspelet, säger Björn Olsson, ordförande i MiM.
Den avgift gästerna betalar täcker inte heller alla kostnader, utan galan finansieras i slutändan med medlemmarnas pengar.
— Det har varit ett sätt att ge tillbaka lite till medlemmarna, men nu arrangerar vi ett halvdagsseminarium om marknadsföring i stället. Temat blir Design som kommunikationsmedel, säger Björn Olsson.
Seminariet hålls den 26 maj och då kommer också MiM-priset till Årets marknadsförare att delas ut. Det särskilda Öresundspriset Made in Øresund, som instiftades förra året, delas i stället ut i sommar, i samband med Öresundsbrons femårsjubileum. Övriga priser som delats ut på MiM-galan försvinner i år, enligt Björn Olsson.
MiM-galan har arrangerats som en fristående gala de senaste fyra åren och har lockat flera hundra besökare. Tidigare delades Marknadsföreningens pris ut under Guldnatten i Malmö.