söndag 23 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Appium i Malmö bakom polisens nya telefontjänst

Malmöföretaget Appiums systemplattform för mobil- och fastnätsoperatörer ligger till grund för den svenska polisens nya, nationella teletjänst 114 14. Telefontjänsten ersätter de omkring 250 telefonnummer som idag finns till landets lokala polismyndigheter. Tjänsten, som har byggts av TeliaSonera och TietoEnator på Appiums plattform, hanterar samtliga icke-akuta samtal till polisen och lanserades i slutet av januari.

— Vad vi får betalt vill jag inte uppge, men det är ett viktigt och omtalat projekt, säger Appiums marknadschef Nils Holmqvist.

Bolaget omsatte omkring 100 miljoner svenska kronor under 2004, uppger Nils Holmqvist. Resultatet är fortfarande negativt, men under första halvåret i år räknar bolaget med att nå positivt kassaflöde. I början av hösten tog Appium in sex miljoner euro i en nyemission för att kunna expandera.

Appium har 60 anställda i Sverige, Spanien, England och Singapore. 20 personer tillkom under 2004. I år ska personalstyrkan växa med åtminstone ett tiotal.

— Vi växer i takt med att vi får fler uppdrag och ser en klart stigande trend. Vi har öppnat kontor i England och i början av året även i Singapore. Nu väntar en expansion i Asien, säger Nils Holmqvist.

Malmöföretaget Appiums systemplattform för mobil- och fastnätsoperatörer ligger till grund för den svenska polisens nya, nationella teletjänst 114 14. Telefontjänsten […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår