Den Malmöbaserade PR-byrån Sund Kommunikation ökade förra året byråintäkten med 80 procent till cirka nio miljoner kronor. Resultatet blev omkring en miljon. VD Carl-Johan Wachtmeister planerar för fortsatt expansion i år.
— Vi ser att vändningen i branschen håller i sig och att kunderna satsar mer. Vi tror att 2005 blir ett ganska bra år. Målet är att bygga en medelstor byrå på 25-30 man och vara bland de fem högst rankade i landet vid utgången av 2006, säger han.
I en undersökning från analysföretaget Regi Research & Strategi nyligen hamnade Sund Kommunikation på nionde plats bland Sveriges PR-byråer.
Sedan starten för två år sedan har byrån vuxit från fyra till 15 personer. Det senaste tillskottet till personalstyrka är Daniela Rogosic, som börjar i dagarna och närmast kommer från ett jobb som projektassistent på pressavdelningen hos festfixaren Micael Bindefeld. Hon är uppvuxen i Helsingborg och flyttar tillbaka ner till Skåne för att stärka Sund Kommunikation inom området marknads-PR.
— Vi ska bli vassare på marknads-PR, alltså produktrelaterad PR som lansering av nya produkter och tjänster eller olika kampanjer, säger Carl-Johan Wachtmeister.