fredag 9 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Chr. Hansen marknadsförs på bussturné genom Östeuropa

Det danska ingrediensföretaget Chr. Hansen A/S, med huvudkontor i Hørsholm norr om Köpenhamn, inleder den 10 mars en ovanlig busstur – 8.500 kilometer genom Östeuropa. På turen ska företaget erövra marknader, besöka universitet och utveckla innovativa produkter tillsammans med kunder i bland annat de nya EU-länderna samt i Ukraina, Kroatien, Ryssland och Rumänien.

Chr. Hansen har över 2.500 anställda vid 37 avdelningar i 24 länder. Utvecklingsarbetet utförs i Danmark, Frankrike, USA och Tyskland. Nu ska nio länder i Östeuropa erövras på allvar. På den så kallade ”Magical Sensory Tour” i en specialbyggd buss ska Chr. Hansen samla information om lokala smakpreferenser och utbyta kunskap med universitet och kunder i livsmedelsbranschen.

Under resans gång flygs tekniker, forskare och marknadsföringspersonal ut till bussen från bland annat Danmark. Turnén ska stärka Chr. Hansens innovativa image bland de studenter som kan bli bolagets framtida chefer, forskare och medarbetare. Turen Östeuropa runt handlar också om att få tag på direktörer och inköpschefer som företaget kan använda sig av vid en östeuropeisk framstöt.

— Östeuropa är en av de starkast växande livsmedelsmarknaderna, och istället för att vi tar hit folk för att skapa kontakter, så kommer vi ut till dem, förklarar Karen Frost på Chr. Hansens kommunikationsavdelning, som under turnén kommer att ta kontakt med lokala medier för att göra dem uppmärksamma på offensiven.

— Chr. Hansen har redan dotterbolag i de länder vi besöker, men en effektiv framstöt i öst kräver en ny och annorlunda insats, säger Karen Frost.

Kampanjen inleds i Prag den 10 mars och avslutas i Polen den 19 april. På vägen blir det stopp hos universitet och livsmedelsproducenter som Chr. Hansen kan hjälpa att finna innovativa lösningar. Sådana har företaget erfarenhet av bland annat från franska Arpajon, där koncernen i juni inviger världens största fabrik för mejerikulturer. Det rör sig om en investering på 120 miljoner danska kronor. Produktionsutrustningen, bland annat den nya logistikanläggningen, är tillverkad, monterad och testad i Danmark.

Det danska ingrediensföretaget Chr. Hansen A/S, med huvudkontor i Hørsholm norr om Köpenhamn, inleder den 10 mars en ovanlig busstur […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Neo4J står vid ett vägskäl

    Bloomberg News har kallat noteringen en av årets mest hajpade nyintroduktioner. Men frågan är: kommer miljardbolaget Neo4J från Malmö att gasa mot börsen eller är det dags att dra i handbromsen?

  • Här är vi som minglade

    Onsdagens AW med Emil Eifrem drog en entusiastisk publik som minglade på Elite Plaza i centrala Malmö. Här är bilderna.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.