Goda idéer ska inte längre ligga och samla damm i skrivbordslådorna när skånska företag fokuserar på sin kärnverksamhet. I stället ska idéerna kunna omvandlas till projekt inom ramen för ett nytt affärsutvecklingsprogram som drivs av bland andra Teknopol, Region Skåne och Vinnova.
Konceptet kallas Business Arena och inriktningen för den första arenan är bildhantering eller imaging. Bildkunnandet är stort i regionen, både vid flera universitetsinstitutioner i Lund och hos regionala företag som Scalado, Axis, Anoto, Lyyn och CellaVision.
Bakgrunden till satsningen på Business Arena Imaging är dagens svårigheter att få in näringslivet i innovationsmiljöer som Ideon. De flesta nya företag bygger på akademisk forskning som knoppats av till företag, men Teknopol och övriga partner vill se fler initiativ från industrin. Satsningen genomförs i samarbete med företagsinkubatorerna Ideon Innovation i Lund och Minc i Malmö. Länsarbetsnämnden och Trygghetsrådet står för finansieringen av de arbetssökande som ska genomföra projekten.
— Idéer från näringslivet är förmodligen snabbare och enklare att kommersialisera. Vi har tillgång till välutbildade arbetssökande och kommer att granska idéerna noga, säger affärsutvecklare Christer Månsson på Teknopol.
Han har tidigare varit med om att bygga upp en liknande arena vid Blekinge tekniska högskola. Temat där var mobila tjänster och sedan i somras har ett tiotal projekt startas och sysselsatt närmare 40 personer.
Inom ramen för respektive projekt genomförs både marknadsanalys och teknisk utveckling fram till ett första kommersiellt test, för att undersöka idéernas affärsmässiga bärkraft. Målet är att skapa nya företag kring idéerna.
Projektledare för Business Arena Imaging blir Magnus Liljegren. Han är i dag marknadschef på IT-företaget Mactive i Helsingborg och har tidigare varit ansvarig för affärsutveckling på det börsnoterade telekomföretaget Aspiro i Malmö.