Kort sagt: Veckans stora händelse i telekomvärlden, 3GSM World-mässan i Cannes, handlade inte främst om tekniska förkortningar som wcdma och hsdpa – utan om musik. Det är lika bra att lära sig det nya ordet direkt: musiktelefoner.
Efter att mobiltelefonerna det senaste året blivit synonyma med megapixelkameror är årets trend i stället att trycka in en fullvärdig musikspelare i nallarna. Sony Ericsson lanserar redan om några veckor sin första riktiga musiktelefon.
För telekombranschen i Skåne innebär musiktrenden både nya möjligheter och hot.
Av Thomas Frostberg
3GSM WORLD, CANNES. Både Nokia och Sony Ericsson lade stor vikt vid presentationen av steget in i musikvärlden vid sina presskonferenser under mässan. Nokia lanserade ett nära samarbete med Microsoft kring överföring och uppspelning av musik i telefonerna, men Sony Ericssons nyhet var i en klass för sig – trots att den första musiktelefonen inte lanseras förrän i nästa månad.
De nya telefonerna ska upplevas som lika mycket musikspelare som mobiltelefoner, inte en nalle med plats för några mp3-låtar i dålig kvalitet. Det ställer krav på lagringskapacitet och batteritid, men också att samtliga telefoner kan slå av radiosignalen för att kunna användas under flygresor. I dag är det sistnämnda bara möjligt på mer avancerad modeller.
Trovärdighet lånar Sony Ericsson av mamma Sony. Musiktelefonerna, där den första presenteras den 1 mars, kommer förutom Sony Ericssons logga nämligen också att vara märkta med Walkman-loggan. Det kan tyckas förutsägbart, men har tagit den numera Lundabaserade japanen Rikko Sakaguchi ett par år av förhandlingar med sin gamle arbetsgivare Sony för att gå i mål med.
Sakaguchi ledde arbetet med sammanslagningen av Sony och Ericssons mobiltelefondivisioner och hamnade av bara farten i Lund, som chef för planering av nya produkter och tjänster. Han tillhör toppskiktet inom Sony Ericsson och avvisar bestämt eventuella föreställningar att musikinriktningen skulle flytta tyngdpunkten inom Sony Ericssons organisation österut:
The mobile Walkman is really Swedish.
Förutsatt att musikmobilerna blir en framgång för Sony Ericsson, vilket med styrkan i Walkman-uppbackningen finns all anledning att tro, innebär det att Lund och Öresund fortsätter stärka sin ställning i telekombranschen.
Däremot medför inriktningen på musikmobiler en annan, tuffare utmaning för regionen som telekomkluster. Medan det finns flera vassa, nischade mjukvaru- och tjänstebolag som kunnat rida på vågen med kameramobiler – Scalado och Softhouse för att nämna ett par exempel – saknas det i stort sett motsvarigheter på musiksidan.
Teleca bygger visserligen systemet bakom Sony Ericssons sajt med nedladdningsbara produkter och lär även vara involverat i musiksatsningen. Telecas dotterbolag Obigo lanserade i samband med 3GSM-mässan en utbyggd produktsvit med en mediespelare, men eventuella kunder är än så länge hemliga. I övrigt är intrycket att det är tunt med musikintresset i IT- och telekombranschen i regionen.
Det bevisar än en gång att trots draghjälp från Ericsson, Sony Ericsson och Nokia finns det stora luckor i näringskedjan. Bland annat saknas avknoppade sidoprojekt från telekomjättarna.
Det hotar i längden regionens position som riktigt hett telekomkluster. Det gäller att fler bolag hakar på musiktrenden nu. Det är nämligen avgörande även för nästa steg i mobilvärldens utveckling, som lär handla om musikvideor i mobilerna. Då behövs några vassa bolag med inriktning på musik, som kan kopplas samman med de bildteknikbolag som redan existerar.