3GSM WORLD, CANNES. Malmöbolaget Softhouse går i dagarna in brett på den brittiska marknaden med sin mobiltjänst Twin Factor. Det avslöjar företaget under den pågående telekommässan 3GSM World i Cannes. En större reklamkampanj inleds i två av mediejätten Skys tv-kanaler, i tidningar och på webben. Satsningen genomförs tillsammans med brittiska Monstermob och Sky Telemedia genom den norska partnern ZapDance, som har ett antal strategiska samarbeten i Storbritannien.
— Att vi gör det här tillsammans med ZapDance gör att vi når ut brett på den brittiska marknaden. Kunder hos samtliga operatörer i Storbritannien ska kunna använda tjänsten, säger Tord Olsson, VD för Softhouse.
Inbrytningen i Storbritannien är ett av flera steg i en större internationell expansion för Malmöföretaget. Tjänsten lanserades först i Norge, med framgång, och finns sedan några veckor även i Australien. Ett flertal marknader är på gång.
Twin Factor finns i Sverige, men tekniska problem hos operatörerna har gjort att tjänsten inte kunnat lanserats fullt ut. En bredare satsning på hemmamarknaden är att vänta. Twin Factor bygger på att användaren tar ett foto på sig själv eller en kompis, skickar bilden till en databas och får tillbaka ett MMS där den ursprungliga bilden sakta förvandlas till ett foto på den kändis man är mest lik. I måndags lanserade Softhouse sidotjänsten Animalizer där användaren får veta vilket djur han eller hon liknar mest.
Softhouse är huvudsakligen ett konsultbolag inriktat mot mobil multimedia och har omkring 60 anställda. Fem av dessa arbetar med Twin Factor och Animalizer.