torsdag 12 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Softhouses kändistjänst lanseras i Storbritannien

3GSM WORLD, CANNES. Malmöbolaget Softhouse går i dagarna in brett på den brittiska marknaden med sin mobiltjänst Twin Factor. Det avslöjar företaget under den pågående telekommässan 3GSM World i Cannes. En större reklamkampanj inleds i två av mediejätten Skys tv-kanaler, i tidningar och på webben. Satsningen genomförs tillsammans med brittiska Monstermob och Sky Telemedia genom den norska partnern ZapDance, som har ett antal strategiska samarbeten i Storbritannien.

— Att vi gör det här tillsammans med ZapDance gör att vi når ut brett på den brittiska marknaden. Kunder hos samtliga operatörer i Storbritannien ska kunna använda tjänsten, säger Tord Olsson, VD för Softhouse.

Inbrytningen i Storbritannien är ett av flera steg i en större internationell expansion för Malmöföretaget. Tjänsten lanserades först i Norge, med framgång, och finns sedan några veckor även i Australien. Ett flertal marknader är på gång.

Twin Factor finns i Sverige, men tekniska problem hos operatörerna har gjort att tjänsten inte kunnat lanserats fullt ut. En bredare satsning på hemmamarknaden är att vänta. Twin Factor bygger på att användaren tar ett foto på sig själv eller en kompis, skickar bilden till en databas och får tillbaka ett MMS där den ursprungliga bilden sakta förvandlas till ett foto på den kändis man är mest lik. I måndags lanserade Softhouse sidotjänsten Animalizer där användaren får veta vilket djur han eller hon liknar mest.

Softhouse är huvudsakligen ett konsultbolag inriktat mot mobil multimedia och har omkring 60 anställda. Fem av dessa arbetar med Twin Factor och Animalizer.

3GSM WORLD, CANNES. Malmöbolaget Softhouse går i dagarna in brett på den brittiska marknaden med sin mobiltjänst Twin Factor. Det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Broloppet drar in miljoner till idrotten

    ,
    På söndag går startskottet till Broloppet. Startplatserna är slutsålda och det innebär miljoner till föreningsidrotten på båda sidor sundet. Rapidus har tagit reda på Broloppets ekonomi.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Malmöandan firas med kvartersfest

    Imorgon är det dags för Summer Block Party på det gamla Kockumsområdet. Flera företag och organisationer, som Wihlborgs, Duni Group och Oatly, deltar och tanken är att visa upp Malmö som kunskapsstad.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.