Mjukvarubolaget Mindroute i Malmö lanserar senare i månaden en ny produkt för hantering av digitala bildarkiv. Det är första ledet i en ny marknadsstrategi från Malmöbolaget.
Den nya mjukvarans tänkta köpare är exempelvis företagskedjor som tar fram produktbilder centralt, men där varje butik ansvarar för produktion av reklammaterial och annonser lokalt. I stället för att sprida bildarkivet på CD, med återkommande uppdateringar, till alla lokala handlare och deras reklambyråer kan kedjan lägga upp originalbilderna centralt. Butikerna och deras byråer kan sedan logga in och hämta ner just de bilder som behövs för en specifik kampanj.
— Vi har screenat marknaden, men de lösningar som finns idag är dyra. Vi har själva kunnat ta fram en bra produkt till ett bra pris, säger VD Rickard Hansson.
Grundpriset är 50.000 kronor. I mjukvaran, som heter Damoon, är det också möjligt att välja storlek och dokumenttyp på bilderna vid nedladdningen. Därför behöver inte varje butik ha ett bildbehandlingsprogram installerat. Inloggning, behörighetsregler och andra administrativa delar hämtar Mindroute från sin tidigare produkt Lemoon.
Bilddatabashanteraren är första steget i bolagets nya strategi att växa till ett bredare mjukvarubolag. Hittills har Mindroute endast utvecklat och sålt publiceringsverktyget Lemoon för sajter och intranät.
Mindroute omsatte knappt fem miljoner under 2004, en ökning med nära 25 procent, och gjorde en vinst på en halv miljon. För att öka tillväxten ytterligare har bolaget rekryterat Sakis Theodoridis som säljchef.