Det är inte bara Öresundsbrons ledning som varit motståndare till sänkta bropriser – dessutom har IT-systemet begränsat möjligheterna att justera priset, uppger VD Sven Landelius för Rapidus. Därför ska IT-systemet byggas om under året.
— Det finns begränsningar när det gäller att ändra på produktstrukturen. Det får vi avhjälpt nu, säger Sven Landelius.
Bland annat har brokonsortiet inte kunnat följa upp kundernas resande på ett tillräckligt bra sätt, som underlag för prisdiskussionerna. Närmare än så vill Landelius inte gå in på problemen eller hur de påverkat rabattsystemens utformning, men inför nästa år ges alltså nya möjligheter när priserna sätts. Arbetet med 2006 års priser inleds vid brokonsortiets styrelsemöte i april-maj.
— Det är en lärdom från Öresundsbron att mycket går att förbättra när det gäller teknik och övervakning av trafiken. Inför 2006 kan vi ta ett par steg till mot förenklingar, med färre och tydligare produkter, säger Sven Landelius.
Däremot är det inte aktuellt med några generella prissänkningar. Kundgruppen som betalar det höga kontantpriset 285 svenska kronor är allt för viktig för konsortiets intäkter. De står för 32 procent av resorna över bron, men 48 procent av intäkterna.
— Vi måste hitta den prissättning för olika delar av marknaden som ger oss maximala intäkter, säger Landelius.
Ett fast lågt pris för alla ger lägre intäkter, enligt konsortiet. Det skulle innebära att snittpriset för pendlare och övrig regelbunden regiontrafik måste höjas i stället.
— Men ser vi att ett sänkt pris för något segment ger oss större intäkter, så är det vår skyldighet att sänka priset, säger Sven Landelius.