Kring månadsskiftet lanserar det nystartade Malmöföretaget Instant Infotainment en ny tjänst som ger användaren tillgång till turistinformation om tolv olika platser i Malmö via mobiltelefonen. Bolaget, som nyligen godkänts som inkubatorföretag på Minc, har dessutom kontakt med flera svenska städer och kommuner och räknar med att flera inom kort gör samma satsning som Malmö stad.
Tjänsten bygger på att användarna ringer upp ett telefonnummer och knappar in en kod för den plats där de befinner sig. En inspelad röst ger därefter information om exempelvis arkitektur, historia och nöjesliv. Instant Infotainment tjänar pengar på att producera ljudklippen och att ge tillgång till sin teknikplattform, men även en viss andel på varje samtal.
Produktionen av ljudklippen ger i inledningsskedet de största intäkterna, men i takt med att antalet anslutna kommuner ökar väntas samtalsintäkterna bli allt viktigare. Bakom Instant Infotainment står bolagets VD Martin Tufvesson med 30 procent av aktierna och IT-konsultföretaget Avensia i Lund med resterande 70 procent. Dessa har gjort de kapitalsatsningar som krävts fram till lanseringen av tjänsten, som från början ska ge lönsamhet. I dagsläget är det inte aktuellt att söka riskkapital.