Tack för den alldeles utmärkta analysen kring America’s Cup. Ni har helt rätt, en fantastisk möjlighet för Öresundsregionen att profilera sig till en kostnad som i sammanhanget verkar vara relativt liten. Och precis som vanligt är vi på väg att sjabbla bort en unik marknadsföringsmöjlighet, på grund av politiker som vill vinna röster genom att vara populistiska.
Man drar gärna paralleller till Turning Torso, som ju utsatts för en mediebevakning helt fokuserad på fel och brister. Samtidigt reser arkitekter från hela världen till Malmö för att se på Torson och internationellt är det en av de mest kända byggnaderna i Sverige. Men hur mycket har vi fått veta om det av svenska medier – i princip inget.
Nu är det viktigt att Position Skåne snabbt får upp intresset för America’s Cup bland de andra Öresundsorganisationerna. Det här är ju ett bra tillfälle för till exempel Øresund Science Region att visa upp sig, kanske borde man arrangera någon större konferens i anslutning (och då är det ju jättebråttom).
Micael Gustafsson
micael.gustafsson@knowledgepartner.se