3GSM WORLD, CANNES. För första gången väljer i år fler skånska bolag att ställa ut på mobilmässan 3GSM World i Cannes, än på den stora IT-mässan Cebit i Hannover i mars. Totalt finns tio skånska företag på plats när 3GSM startar i Cannes i dag och flera av dem har valt att avstå från att delta på Cebit. Dit är bara sex skånska bolag anmälda.
— Det här är den största och viktigaste telekommässan i världen. Är man inriktad mot telekom är det på 3GSM man ska synas och finnas, säger Lundabaserade Scalados VD Mats Jacobson.
Scalado gör sitt andra år på 3GSM och har efter att ha ställt ut på Cebit under ett antal år valt bort mässan i Hannover. Ett annat skånskt bolag som tagit samma beslut är Malmöföretaget Softhouse. I fjor fanns företaget på Cebit, i år fokuserar man på 3GSM.
— Vi har tvingats välja en av mässorna och då har vi gjort bedömningen att 3GSM är viktigast. Cebit är till stor del inriktat på konsumenter medan det här finns större möjligheter att göra affärer, säger Stina Åkesson, produktansvarig för Softhouses nöjestjänst Twin Factor.
Även hårdvarubolaget Teracom Components från Hörby, dotterbolag till Teracom, har tidigare ställt ut på Cebit, men väljer nu 3GSM.
— Här är det lättare att träffa rätt kontakter och göra affärer, säger produktchefen Johan Pettersson.
Lundabolaget Wayfinder ställer ut både i Cannes och Hannover.
— I Cannes handlar det om att göra affärer, i Hannover finns vi på plats för att sprida vårt varumärke, säger produktchefen Jonas Sellergren.
Under förra året besökte 29.000 personer mässan i Cannes. I år räknar arrangörerna med en tioprocentig besökstillväxt. Omkring 500.000 besökare väntas till årets Cebit i Hannover.
Övriga bolag som ställer ut på 3GSM World är Appium, ComOpt, Obigo, Telelogic och Teleca.