Kort sagt: Christer Fåhraeus 487, Ideon 477, Lunds tekniska högskola 463.
Sorry Hans Möller och Gunilla Jönsson, men en enskild entreprenör från Lund är mer känd än era respektive verksamheter. Åtminstone i rankingen av mediegenomslaget.
Rapidus har tagit fram statistik som visar att de centrala aktörerna i Skånes innovationshuvudstad befinner sig i medieskugga, jämfört med kollegorna i Göteborg och Stockholm. De enda som sticker ut är några enskilda entreprenörer.
Av Thomas Frostberg
Resultatet är dystert, visar Rapidus genomgång av de senaste fem årens mediebevakning av skånska galjonsfigurer som Ideon, Lunds tekniska högskola och Lunds universitet. Med hjälp av Affärsdata, Sveriges mest omfattande textarkiv för näringslivsjournalistik, har vi jämfört hur Skåne klarar sig i förhållande till Stockholm och Göteborg.
Medan Lunds tekniska högskola nämnts i 463 artiklar under åren 2000-2004 ger en sökning på Chalmers 2.429 träffar och KTH 2.770 träffar. Bättre klarar sig Lunds universitet med 2.581 träffar, jämfört med 2.693 för Göteborgs universitet. Fortfarande ligger Lund dock långt efter Stockholms universitet med 3.498 träffar.
Detta handlar alltså inte om vetenskapliga publiceringar, utan om hur ofta lärosätena nämns i näringslivssammanhang i medierna. En tänkbar förklaring kunde ha varit att LTH och universitetet har svaga kopplingar till näringslivet och därför får dåligt genomslag på tidningarnas ekonomisidor. Men den tesen spricker när vi tittar på den renodlade näringslivsverksamheten, koncentrerad i forskningsbyn Ideon.
Trots stark medial fokusering på innovativa företag och flera börsnoteringar bland Ideons företag under perioden nämns forskningsbyn bara i 477 artiklar. I jämförelse med Stockholmsområdets IT- och telekomkluster Kista är utfallet dystert – Kista förekommer i 2.373 artiklar under samma period. (Då har vi ändå begränsat oss till de artiklar där Kista förekommer i kombination med något av begreppen IT, telekom eller mobil för att sortera bort allmänna artiklar om Kista som geografiskt område.)
Hur illa är då detta egentligen? Och vad beror det på? En enkel (bort)förklaring är förstås att svenska medier i huvudsak finns i och utgår från Stockholm. Eller som en nyckelperson i den skånska IT-branschen uttrycker det: Det kanske inte gör så mycket. Låt Kista skina, resultaten talar och vi själva vet ju hur det är.
Det är en lika vanlig som felaktig inställning hos många skånska företagsledare. Den mediala bilden styr i hög grad hur resurser fördelas, både när det gäller offentliga medel och privat kapital. För de enskilda entreprenörer som sliter för att få in sitt riskkapital är det därför oerhört viktigt att Skånes och Öresundsregionens genomslagskraft ökar väsentligt. Det finns visserligen goda skäl att beskylla medierna för Stockholmsfixering, men det är samtidigt att göra det alltför enkelt för sig. Problemet handlar lika mycket om bristen på profilering bland näringslivets aktörer och svaga försök att väcka redaktionernas intresse.
Journalistik är, på gott och ont, mycket personinriktad och det skulle behövas en ny Skånemaffia som kliver fram och talar för regionen. Det faktum att Christer Fåhraeus ensam ger fler träffar i Affärsdata än både Ideon och Lunds tekniska högskola talar sitt tydliga språk. Personerna ger genomslaget, men det kan inte överlämnas åt slumpen och enskilda entreprenörer att sköta profileringen av regionens näringsliv. Här krävs en helt annan insats och samordning mellan allt från Ideon, universitetet och kommunernas näringslivskontor till Region Skåne, Position Skåne och näringslivets organisationer.