Det snabbväxande konsult- och produktbolaget Softhouse i Malmö visar högre tillväxt och resultat för konsultdelen än väntat för 2004. I augusti presenterade företaget en omsättningsprognos på knappt 42 miljoner kronor och en resultatprognos på tre miljoner före skatt. När året nu summerats har utvecklingen varit starkare än företagsledningen räknat med.
— Omsättningen hamnar kring 45,5 miljoner, vilket är en tillväxt på drygt 40 procent jämfört med 2003. Även resultatet blir bättre än väntat, men vi vet inte exakt hur mycket, säger Lars Halling, VD för dotterbolaget Softhouse Consulting Öresund i Malmö.
Samtidigt växer Softhouse genom pågående nyanställningar och har nått upp till totalt 56 anställda i koncernen. Under 2004 rekryterades nio personer, tre personer har tagits in hittills i år och ytterligare 3-5 personer ska anställas under januari. Rekryteringarna väntas dessutom fortsätta framöver, enligt Lars Halling.
Bolaget har även planer på en internationell expansion och tittar aktivt på olika alternativ för en inbrytning i Danmark.
— Danskarna är framstående inom mobil multimedia, vilket gör Danmark till ett intressant alternativ. Dessutom ser vi möjligheter inom dansk kabel-tv, säger Lars Halling.
Softhouse är huvudsakligen inriktat på konsultverksamhet inom mobil multimedia och mjukvaruutveckling. Bolaget har dock fått mycket uppmärksamhet kring sin mobiltjänst Twin Factor, som utvecklats under en tvåårsperiod. Användaren tar ett foto på sitt ansikte med sin kameramobil och skickar kortet till en databas. Med hjälp av avancerad teknik för igenkänning av ansikten plockas den kändis som personen är mest lik ut och skickas tillbaka. Nyligen fick Twin Factor pris som bästa underhållningsapplikation vid Ericsson Mobile Application Awards 2004.
Softhouse har huvudkontor i Malmö och ytterligare ett kontor i Karlskrona. Ägare är tre personer som alla arbetar i företaget. Bland kunderna finns Ericsson, Sony Ericsson och Vodafone.