Medan danska och svenska medier har beskrivit den danske trafikministern Flemming Hansens begäran om upplysningar från Öresundsbro Konsortiet nyligen som en kovändning och ny press på broledningen att sänka taxorna, visar det sig i verkligheten bara handla om utväxling av artighetsfraser. I korrespondensen mellan ministern och Öresundsbrons ledning finns varken precision eller skuggan av resultat, visar brevväxlingen som Rapidus tagit del av. Svaret från brokonsortiet går i samma ton och är utan löften om sänkta brotaxor.
I komprimerad form lyder innehållet i breven så här (du kan själv ladda ner hela brevväxlingen genom att klicka på länken i slutet av denna artikel):
Den 4 januari skickar Flemming Hansen det i pressen mycket omskrivna brevet till Öresundsbrons styrelseordförande Jörgen Andersson. Brevet består av fyra delar:
1) Trafikministern är nöjd med den ökade trafiken och intäkterna och berömmer konsortiet.
2) Trafikministern finner det naturligt att folk intresserar sig för priserna.
3) Trafikministern erkänner konsortiets rätt att fastställa avgifterna och finner att konsortiet respekterar de olika hänsyn som ska tas.
4) Slutligen kommer trafikministerns berömda krav på sänkta priser: Samtidigt vill jag dock tillkännage en förhoppning om att konsortiet utnyttjar de möjligheter som kan uppstå att justera avgifterna på ett sätt som främjar integrationen mellan Danmark och Sverige – givetvis med full respekt för bestämmelserna i regeringsavtalet. Jag tar gärna del av konsortiets överväganden härom.
Flemming Hansen sänder också en kopia av brevet till Sveriges infrastrukturminister Ulrica Messing. Den 13 januari svarar konsortiet genom Jörgen Andersson på brevet, också i fyra avsnitt:
1) Öresundsbron tackar för gott samarbete och insatsen för Femern-förbindelsen.
2) Man gläder sig över de gemensamma hållningarna kring priser och integration och framhåller att genomsnittspriset för personbilar som kör över bron har sjunkit från 167 till 151 kronor.
3) Öresundsbron gläder sig också över trafikökningarna – och lovar fortsatt dialog.
4) Slutligen förklarar Jörgen Andersson att konsortiet arbetar i linje med den förhoppning som trafikministern uttrycker om att konsortiet utnyttjar de möjligheter som kan uppstå att justera avgifterna.
Det omtalade kravet på sänkta bropriser har alltså drunknat bland hövligheter i Flemming Hansens brev och ändrar därför inte en millimeter på Öresundsbrons prispolitik.
Ladda ner och läs själv hela korrespondensen mellan ministern och Öresundsbron. Här finns originaldokumenten i pdf-format:
https://rapidus.se/egnabilder/flemmingbrev.pdf